Gå til innhold
Arkivverket

[#22842] Rare søkelister - især for nr 837 i Brukarforumet


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Når jeg søker etter Fana, kommer nr 837 opp, men med rar overskrift på listen. Når jeg søker etter Halvor, kommer også 837 opp, men da med en helt annen rar overskrift. Innholdet stemmer ikke med overskriften heller.Søker jeg på Kari Larsen, for å finne mine egne innlegg, har nummer 583 og 1419 fått rare tilføyelser fra det siste innlegget i overskriften i søkelisten, men det er i hvert fall riktige meldinger som kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kommet over flere gamle innlegg her, hvor overskriften ikke stemmer overens med innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Det siste eksemplet er tema 23086, som seinere knapt vil finnes av et menneske som er interessert i de familieforbindelsene som temaet ser ut til å rydde opp i.Jeg har nylig endt opp som slem, sint mann i et tilsvarende tilfelle, og det frister ikke til gjentakelse. Derfor et spørsmål: Er det mulig for redaksjonen å endre titler og legge til fornuftige stikkord på slike temaer? Som et snilt alternativ til det mer brutale: Å slette temaet og be folk begynne på nytt?Et generelt spørsmål: Har redaksjonen noen planer for hvordan de store og stadig mer uoversiktlige datamengdene skal håndteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Redaksjonen har nok knapt kapasitet til å kontrollera og retta stikkord i debattforuma; det ville ta ein svært stor del av arbeidskapasiteten vår og ville m.a. gå ut over utleggjing av nye data.Så til det siste spørmålet til Trond. Om meiner dataene i Digitalarkivet kan eg fortelja at me arbeider med eit nytt menysystem, som burde gjera det enklare å finna fram i dataene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Mitt innlegg går på at det er en teknisk feil som lager rare søkelister, slik at overskriftene i søkelistene ikke er i overenstemmelse med innholdet, og overskriften der!!Dere skal etter min mening ikke rette innlegg eller stikkord, bare sørge for at systemet ikke uforvarende kommer til å lage rot for oss som søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg ser kva du meiner. Årsaka er at eg har tvinga system til også å søkja i gamle innlegg, som hadde ein noko anna struktur enn den me har no. Det synest å gå galt av og til. Det einaste reelle alternativet er at søking ikkje lenger skjer på dei gamle temaa. Men sidan det stor sett går bra, er det vel betre at systemet gjer sitt beste. Eg oppfattar dette meir som ein skjønnhetsfeil. Den verkelege tittel vil i alle høve vera der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.