Gå til innhold
Arkivverket

[#22937] Stenhuggeri.


Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

Finnes det noe skrevet om ett stenhuggeri som lå ved sørøstre ende av Gamle Nygaardsbro. Adressen mener jeg var Fjøsangervei ett elle annet nr. ukjendt, men siden det var første på venstre side på vei sørover kan det ha vært nr 2. Mener vedkommende som drev dette het Bernt Jakobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Adresseboken for Bergen 1920 forteller at arbeidsformand Bernt Jacobsen bodde i Rollands hus i Løbergsveien.Det er nevnt flere stenhuggerier, men ingen i Fjøsangerveien:Berles gartneri og kirkegaardsforretning A/S, på Tonningsnesset, H. Eichner i Nygaardsgt. 25, F. Fischenich på Grønneviksøren, G. Monsen i Nygaardsgt. 25, P. G. Rieber & søn A/S i Strømgr. 15 og Vestlandske stenhuggeri A/S i Kong Oscarsgt. 25.Det vil finnes opplysninger om alle disse i firmaregisteret, og de som var i drift på 1940-tallet vil være omtalt i Bergensbindet av Norges Næringsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

Takk skal du ha Yngve, men dette stenhuggeriet lå ved søre enden av Gamle Nygaardsbro så sent som begynnelsen av 50 årene. men det er ikke sikkert at det var registrert på dette stedet. Bernt Jacobsen var gift med datter av min bestemors søster, og en olkel var i arbei hos han i noen år. Derfor vet jeg med sikkerhet at det lå her. Men da det ikke kan være registrert her er det vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har prøvd meg igjen, og finner at Bernt M. Jacobsen er stenhuggersvenn i 1940, bosatt i Roald Amundsensgt., men i 1958 står det 'B. Jacobsen Stenhuggeri, Solheimsgt. 1A', og det er formodentlig rette stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

Takk skal du ha, og gratulere med overstått 50 årsdag. Ja det kan være at det tilhørte solheimsgt der det lå. Atter en gang takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Norges Næringsliv' (1945) sier at B. Jacobsen Stenhuggeri er etablert i 1936, med daværende adresse Møllendalsveg 2. Spesialitet gravmonumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

ja tusen takk til deg Yngve for at du har tatt geg tid for å leite frem dette for meg. da er det vel ikke mulig å komme nærmere med denne saken. Atter tusen takk, og fortsatt god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.