Gå til innhold
Arkivverket

[#22992] Oversikt over døde i Norge før 1995


Gjest erik alhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, ikke på nettet. Dersom det er en person du leter etter, og du har f.dato, kan du ringe gravferdsetaten f.eks?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Takk for tips Laila. Som du kanskje husker er personen (født 09.02.1891) niesen til min oldfars søsken Kristian og Hanna Mikkelsen (innlegg 14728) som du hjalp meg med ifjor. (Jeg kom dog ikke videre med Kristian og Hanna trass i brev med off.etat i USA; det var et for vanlig navn med bl.a. mange danske 'dobbeltgjengere'). Har du som driver så mye med dette lettvint et nummer jeg kan ringe i Oslo? Mvh Erik Alhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke skulle være mulig å i Norge få noe tilsvarende 'Sveriges Dödbok', dvs. alment tilgjengelig alle dødsfall som er dataregistrert av Folkeregisteret/Det Sentrale Personregister. Sveriges Dödbok er komplett fra 1970 (med fullt navn, fødsels- og personnummer, full adresse ved dødsfall, fødesogn, dødsdato, dødssogn, sivilstand) og har en stor andel av alle dødsfall 1950-1970 (til dels med færre opplysninger). I Norge trodde jeg Det Sentrale Personregister skulle ha dataregistrert alle mennesker som har vært bosatt i Norge etter oktober 1964, inklusive deres dødsfall. Hva hindrer at det for disse utgis noe tilsvarende Sveriges Dödbok i søkbar utgave?Det er folkeregistrene i den enkelte kommune som registrerer dødsfallene i Det Sentrale Personregister basert på dødsfallsmeldingene de har mottatt fra skifteretten (i byene) eller lensmannen (på landet). Disse får igjen stort sett i dag meldinger om dødsfall fra begravelsesbyråene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.