Gå til innhold
Arkivverket

[#22993] Vigsel i Berg 3. desember 1890, opplysninger i kirkebok?


Gjest Kristin Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Mikalsen

Mine oldeforeldre kommer fra Sverige, men de opplysningene jeg har funnet til nå er for mangelfulle til at jeg klarer å finne bakover på egen hånd.Johannes Svendsen ble født i Älvsborg i Sverige i 1861, her er jeg på jakt etter fødselsdato og evt foreldre/fars navn. Mener å ha hørt at hele hans familie flyttet til Norge når han var liten.Som gartnerlærling traff han Emilie Kristine f.1.mai 1859 antakelig i Gøteborgstraktene. Skulle gjerne ha funnet hennes pikenavn/hennes fars navn. Er det mulig å finne det i kirkebok/lysning?De giftet seg i Berg i Østfold 3. desember 1890.Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med opplysninger om disse to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Mikalsen

Takk for innspill, har sett på den og det er nok samme par, men jeg har søkt i Svenske arkiver etter Mathiesen med negativt resultat. Dvs enten er etternavnet feil, eller så har hun et navn til.Det hører med til historien at hun ble utstøtt av familien da hun rømte og giftet seg med gartneren. Mulig det kan ha foregått en navneendring i samme slengen?Har du noen erfaringer med FS, jeg tenkte i form av om det er mye feilstaving/gjetting i tolkning av kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Du trenger en tur i K B til Berg sogn (+). Og se under både vielse og (mulig) påfølgende dåp av barn. Mulig du finner noen som 'innflyter' også. hilsen én med aner i S. og Østfold, Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!I svenskeinnvandringsdatabasen til Østfold Historielag finner jeg i hvert fall følgende:Innflyttede til Moss landsogn med oppholdssted Kambo fra Berg i Østfold januar 1891, kilde kirkeboken for Moss landsokn 1891, side 124, nummer 10 og 11:Gartner Johannes Svendson, født 27. mai 1861 i Krokstad i Sverige, konfirmert i Berg i Østfold den 1. oktober 1871.Konen Emilie Kristine Mathisen, født 1. mai 1859. De var blitt gift i Berg den 3. desember 1890 og hadde med attest utskrevet av Hesselberg.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Mikalsen

Hei og takk for gode opplysninger!Den databasen du refererer til er den søkbar for alle, eller er det noe bare medlemmer av Østfold historielag kan søke i? Skulle gjerne hatt flere opplysninger om Johannes Svendson, foreldre og evt søsken. Ettersom han er konfirmert i Berg, så er det vel trolig at han utvandret fra Sverige med foreldre og evt søsken. Tror bl a han hadde en yngre bror Adolf f ca 1867.Fant svenske Genline og den er virkelig genial!Dessverre er ikke kirkebok for dåp scannet inn lenger enn til januar 1861 så Johannes er akkurat et par måneder for ung til å være oppført der. Hadde håpet å finne navn på foreldrene gjennom dåpsboken. Nå har jeg kastet meg over husførhørslengder, men Krokstad er stort!Dog har jeg akkurat funnet dåpsoppføring for Emilie Kristine, eller Emma Kristina som hun het i kirkebok for Dals Ed....vips er man på sporet og helt i 100 igjen etter nesten å ha gitt opp i mange år....men tilbake til start, denne databasen, hvor finnes den?Vennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Nevnte database finnes foreløpig kun tilgjengelig for søk gjennom Østfold Historielag (altså ikke kun for lagets medlemmer, hvem som helst kan henvende seg dit), men tanken er at den skal gjøres tilgjengelig på flere måter i nær fremtid. Jeg er ikke helt oppdatert, men det har vært snakk om både internett og eventuelt register i bokform.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.