Gå til innhold
Arkivverket

[#23011] Kombinasjonen Dyre og Tjøstell


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

I Gjerpen har det på 1500-1600 tallet vært lensmenn med navnet Dyre og Tjøstell. Slekta har hatt lensmannsvervet i lang tid og er godt kjent i Nedre Telemark. Den eldste lensmann var Tjøstell Dyresen, som oppgis som lensmann i Gjerpen i forbindelsen med en sak på Bolvik i Solum i 1558. Hans sønn Dyre tok deretter over og så dennes sønn Simen utpå 1600-tallet. MEN --- er det noen som kjenner til kombinasjonen Dyre og Tjøstell andre steder i landet. Kanskje også Simen. Det er nemlig ukjent hvor slekta kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg har selv vært noe opptatt av navnet Tjøstel/ Kjøstel som er nokså ukjent i Trøndelag, men det finnes en person med navnet på 1600 - tallet på Røros hvor folk på den tid jo kom alle steder i fra. Ved søk på farsnavn med dette i 1801 er det Hedmark (i sør), Oppland (særlig Lesja), Aust - Agder som peker seg ut, men navnet finnes også andre steder på Østlandet.Dyre ser ut til være svært sjeldent - Personnavnordboka sier sørlige Hedmark, særlig Rommedal, noe som bekreftes ved søk i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Om Tjøstel sier Personnavnordboka: Alminnelig på Østlandet i middelalderen, i tiden etter reformasjonen også vanlig med tyngdepunkt i Telemark, Aust-Agder, Oppland, Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jan:Siden det var jeg som (ifjor eller var høsten 2002) opplyste deg om den (inntil 6. mai 2002 for meg) ukjente Tjøstel (Tjøstulv) Dyresson, som i 1558 er nevnt som avdød, bør jeg vel knytte et par kommentarer til ditt spørsmål.Slektens opphav er ikke fullstendig ukjent. Dokumenter fra Østre Borge i Gjerpen viser jo at mor til Dyre Tjøstelsson, må være en datter av Solve Anundsson (Amundsson?) på Østre Borge. Mer om disse kan leses i Per Reidar Christiansens artikkel om Liltvet-ætta i NST fra 1999.Samtidig er vel ikke noen ektefelle av Dyre Tjøstelsson kjent ei heller flere av hans barn utenom Simen Dyresson. Det vil si noen har gjettet på sønner på Løberg og Fløtterød uten at dette har latt seg argumentere godt for i noe av det jeg har lest.Antagelig bør man konsentrere seg om slektens kjente jordegods om det skal være noe håp om å komme videre med denne slektskretsen. Dette er litt kjapt skrevet før jeg går på jobb, og jeg vil derfor muligvis utfylle med mer.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.