Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#23028] Henriette Schive og (Johan?) Fredrik Thorne, Drammen

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Henriette Dorthea Schive og Fredrik Thorne giftet seg og fikk datteren Frederikke Wilhelmine Thorne i 1827. Se [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219575263&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBakgrunnen til Fredrik og Henriette er jeg imidlertid litt usikker på. Jeg mistenker Fredrik for å være Johan Fredrik Thorne f 1801, sønn av Amund Thorne og Fredrikke Wilhelmine Schwenche (se navnelikheten med Fredriks datter). Han har i tilfelle vekslet på å bruke navnene Fredrik (brukt ved giftemålet med Henriette og datterens dåp) og Johan Fredrik, og må ha giftet seg igjen seinere med Gurina Paasche.Amund og Fredrikke Wilhelmine finnes i FT1801: Lenke.Jeg lurer også på om jeg har funnet igjen Henriette i FT1801, i lettere omskrevet navneform: LenkeHenriettes dåp i 1800:

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kan ikke si om det stemmer, men det er mulig du finner svaret i boken Familien Schive, Raadmandsslegten fra Trondhjem, v/Olaus Schmidt, 1917. Jeg har iallfall stadshauptmann i Drammen, Johan Fredrik Thorne, født 23.9.1801, død 7.3.1854, som sønn av Amund Linnæs Thorne (1772-1827) og Fredrikke Wilhelmine Schwencke (1771-1820).Hans første kone, Henriette Dorthea Schive, født 28.9.1800 på Kongsberg, døde 15.6.1841 i Brantenberg på Bragernes. Jeg har bare en datter etter dem: Fredrikke Wilhelmine Thorne, født 23.9.1827 i Bragernes, død 27.3.1900 i Bragernes.Johan Fredrik Thorne giftet seg igjen 29.9.1842 med Gurina (Rina) Johanne Fredrikke Paasche, født 30.3.1817, død 8.7.1897 i Kristiania. Jeg har seks barn etter dem.

• 2 uker senere...
Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Jeg er selv etterkommer av Schiveslekten og har den omtalte boken. Opplysningene i innleggene her er riktige de. Paret hadde også en datter Cathinca Birgitte, f. 27.4.1829,d. 21.5.1830 Bragernes. Fredrikke giftet seg med Iver Albert Juel, fikk 8 barn og bodde i Drammen. Har noen av dere aner i Schiveslekten? mvh hans-petter@teleavisen.no

• 4 uker senere...
Gjest Alexander Lange

Hvis noen er interesserte eller kikker innom dette innlegget seinere en gang: Har funnet igjen Birthe Cathrine Snour (Henriettes mor, jf innlegg 1) og hennes familie i Danmark, både i dåp (1774) og i folketelling 1787 (København).Var vanskelig å finne hennes dåp av flere grunner:1. Farsnavnet Snour er også skrevet Snoer, Schnour, Schnor, Snour og Snor. I dåpen er hun på toppen av det hele feilregistert i FS som Kaor (!).2. Hennes mor, Anna Orsland, er også registrert som Orslend og Orslund.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.