Gå til innhold
Arkivverket

[#23081] Døypte i Kinn 1689-1729


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Her Lenkeer Anders Hansen på Svanø far til Else Margrethe f. 29.2.1685. (Men dette er vel ikke skuddår?)Anders Hansen var forvalter på Svanø 1686-1690, og neste barn er født i Bergen 1758.Står det noe mer om dette her? Jeg lurer på Anders Hansens opphav. Ifølge Olaf Sollied og hustru Thora, f. Kahrs: Kartotek ved Statsarkivet i Bergen var hans kone Sidsele Hansdtr Hiort, og henne har jeg litt mer om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Det som er feil med denne innførselen i databasen over døpte i Kinn 1689-1729 er årstallet! (Tastefeil) Rett årstall skal være 1689, ellers er dato og det andre riktig. Jeg har lagt rett årstall inn som korrektur. Marianne Herfindal Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den eldste kirkeboken for Kinn er ført på den måten at det er satt av en side for hvert bruk, og på denne siden kommer de ulike kirkelige begivenheter i rekkefølge, men det kan gå år mellom hver, slik at rekkefølgen ikke gir noen god indikator på hvilket år handlingen fant sted. Det er unektelig rett at 1689 ikke var et skuddår, men det behøver ikke hindre presten i å skrive 29. februar! Vi kan lett finne mange eksempler på det. Vi har funnet 32. i enkelte måneder også.Nå kan det siste sifferet i det foreliggende tilfellet - som framstår som et nitall - med en smule velvilje også tolkes som en null. Det er altså mulig å tolke datoen som 20. februar 1689, selv om skriftbildet i seg selv synes å vise 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.