Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Astrid Ryen

[#23093] Exspectiaverende conventualinner til Edvadsgaards kloster??

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen
LenkeSkal disse tre søstre Brønnich bli nonner i nevnte kloster?Skal de gå på en pikeskole tilknyttet klostret?Hva er Edvadgaards kloster og hvor ligger (lå) dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Ordet 'konvent' brukes jo i klostersammenheng som regel om enheter hvor det bor brødre eller søstre av en av tiggerordenene eller apostoliske ordner, og ifølge min ordbok brukes det også om 'forsamling av stemmeberettigede munker eller nonner i et kloster'.'Konventualer' kalles medlemmer av en gren av fransiskanerordenen, men denne ordenen har ingen kvinnelig gren ('konventualinner').

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Etter å ha søkt litt på nettet, ser det ut til at 'konventualinnen' brukes på tysk om 'chorfrauen', altså den kvinnelige motsvarigheten til korherrer/kanikker.Det fantes både sekulære og regulære 'chorfrauen', og sekulære 'chorfrauen' fantes det også i områder i Tyskland som ble evangelisk-lutherske etter reformasjonen. Disse var som regel rekruttert fra adelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha! Jeg har nå også søkt på nettet - på tysk. Det ser ut til at ugifte kvinner av adelen i evangeliske områder søkte seg inn ved et kloster som 'Ekspektantinnen' og ble tatt hånd om hvis de forble ugifte http://home.foni.net/~adelsforschung/johklo.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Dette var jo interessant. Dette tyder jo på at 'Edvadsgaards kloster' må ha vært et slikt 'protestantisk kloster' hvor det bodde konventualinner. Det store spørsmålet er vel hvor det lå.Jeg har søkt litt i FT 1801 for å se om jeg fant andre 'Exspectiaverende conventualinner'. Det nærmeste jeg fant, var en 8 år gammel 'Kloster-nonne' i Surnadal: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Det fantes også slike klostre i Danmark, hvor de ble kalt adelige jomfruklostre. Det fantes f. eks. et i Roskilde: http://www.roskildekloster.dk/dansk/historie.htmlUt i fra navnet er det vel sannsynlig at dette 'Edvadsgaards kloster' lå et sted i Danmark?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Du kom meg i forkjøpet med denne klosternonnen i Surnadal. Det var henne jeg ved en tilfeldighet fant for et par dager siden, noe som fikk meg til å søke på yrke inneheld kloster.Jeg tror som du at Edvadgaard må være i Danmark et sted. Disse 'jomfruklostre' er vel da en del av europeisk/evangelisk/protestantisk kultur som ikke finnes her i Norge (jeg er ingen historiker!).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aase R Sæther

Ville tippe at det skal vere EdvaRdsgaard?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Kanskje, men jeg har forgjeves søkt på nettet etter den stavemåten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Tror jeg vil tippe på at det skal være Estvadgaards Kloster, i Estvad sogn, Ringkøbing herred. Det skal ha vært en klosterstiftelse her fra 1745. Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Takk for informasjonen. Estvadgaard tror jeg nok er riktig sted. Mvh. Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.