Gå til innhold
Arkivverket

[#23097] Skifte Nils Andersen Kleppe


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Er det mulig å få opplyst hva som står i følgende skifte:Nils Andersen Kleppe øvre Herdla Side 52b, protokoll 4a 1757-1760mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 15. desember 1757 og omtaler enken Gunelle Olsdatter, med lagverge Thore Knudsen Øvre Kleppe, og barna Giertrud Nilsdatter, gift med Dirich Olsen Øvre Kleppe, Brithe N., gift med Ole Olsen Kraakaas og Lisbet Nilsdatter, 12 1/2 år med formynder svogeren Dirich Olsen.Dette er en av mange familie fra Jølster som slo seg ned på Askøy på 1730-tallet, og boet eide en halv laup smørs leie i Svidal i Jølster. Ekteparet var gift i Jølster i 1731: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Tusen takk også for dette svaret. Ja, jeg kommer til Jølster slekt flere steder blant mine aner på Askøy. Jeg fant vielsen mellom Nils og Gunelle i går. Skal låne boken for å lete opp fra Holsen. Det ser ut som Gunelle døde 18.04.1779, 75 år. Jeg har tidligere notert Anders Nilsson Svidalen og Gertrud Nilsdtr. som foreldre til Trine g. m. Mikkel Olsen Stølen. Som barn til Anders har jeg tidl. også med Nils Anderson g. m. Gunhild/Gunelle. (Fra før har jeg følgende barn på Anders Nilsen og Gertrud: Trine, Johanna, Nils. I tillegg er det nevnt noen flere på Fam. S., som jeg ikke ennå vet om jeg kan ta med: Helge, Nils (d.e.?), Nicolaa Elisabeth). Jeg synes ikke det er så lett å finne ut av stoffet i Joleiks bok. Så jeg har ikke funnet foreldre til Anders og Gertrud på Svidalen. Dersom du har noen tips, blir de tatt i mot med stor takk - sikkert til hjelp for andre også. (Dette skulle vel vært i Brukarforumet). God helg! mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bjørn Davidsen, som for tiden ferierer på Askøy, sitter med den beste oversikten over disse jølstringene i Askøy. Han kommer nok tilbake med en full oversikt når han finner fram i sine filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Trine kan eg sikkert finne ut meire om seinare. Men Johanne Andersdotter Svidal (syster til Nils) var gift med Gudmund Jensen frå Stevold i Førde. Dei kom til Kleppe kor dei fekk fleire born, men berre tre vaks opp; Gjertrud (gift med Hans Johannessen), Marthe (gift med Claus Nilsen) og ein gut (hugsar ikkje namnet i farta, men han var yngst) som vart gift og seinare flutte til Askvoll eller der omkring.Desse jølster-slektene på Askøy er etter måten lette å halde styr på. Har du eller andre konkrete spørsmål, kan eg svare på det når eg av og til er innom byen kor eg har internett-tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Bjørn Davidsen. Tusen takk for innlegg. Hjelpsom som vanlig. Blant mine aner har jeg både Trine f. 1720 g. 29.12.1763 m. Mikkel Olsen Svidalstølen og broren Nils d. y. f. ca. 1712 g. 25.11.1731 m. Gunhild Olsdtr. Holsen. Foreldre til Trine og Nils: Anders Nilsson Svidalen og Gjertrud Nilsdtr. g. 17.10.1697 ?Mine spørsmål for øyeblikket er:1) om Anders Nilsson Svidalen og Gertrud Nilsdtr. hadde alle disse 6 barna: Helge f./dpt. 07.11.1697, Nils d.e. f./dpt. 06.06.1702, Nicolaa Elisabeth f./dpt. 15.04.1704 + de 3 som du nevner: Johanna f. 1710, Nils f. ca. 1712, Trine f. 1720 ?2) om noen har funnet frem til foreldrene til Anders Nilsson og Gjertrud Nilsdtr. Svidalen?Din opplysning om Johanne gift med Gudmund Jensen fra Stevold. Jeg har akkurat Førdeboken på hjemlån. Der finner jeg på Stevolden: sønn av Jan Salomonson og Marta Endresdtr.: Gudmund f. kr. 1699, hadde to uekte born og var soldat. Bøtte i 1720 for legermål med Gitlaug Helgesdotter, dei ville ikkje ekte kvarandre, og 'som de vare tvende løse mennisker, tilfunden (...) at bøde for deris forseelse 18 daller.' mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.