Gå til innhold
Arkivverket

[#23158] Katie Haagenson, f. Messelt, Polk County, Minnesota


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har fått en grovt skissert oversikt over etterkommerne til Kristine Ottosdatter Holseth, f. 14. februar 1874* (Holsetstuen, Åmot) og Christian John Messelt (Stor-Elvdal), f. 26. juli 1866, d. 17. august 1935. Begge er gravlagt ved Faaberg kirkegård i Fertile, Polk county, Minnesota (nordvestre hjørne av delstaten). Messelt med foreldre kom til MN i juni 1885, Kristine med foreldre og flere søsken kom 7 år senere, 1892. De giftet seg 18. september 1895 i Harwood, North Dakota, men slo seg ned i Polk county hvor de fleste av søsknene til Kristine også bodde.Oversikten viser 10 barn, hvorav den eldste, Katie Messelt, er oppgitt å være født 4. august 1883 og død 11. november 1970 (kan ikke finne henne i SSDI). Hun ble gift med Helmer Haagenson (1887-1966) og fikk to sønner. Det jeg naturlig nok henger meg opp i er fødselsåret. Det kommer ikke frem i oversikten at ikke alle barna er fellesbarn, men hvis fødselsåret 1883 er korrekt, kan ikke Kristine, f. 1873/4, være mor til Katie, og akkurat denne delen av Messelt-familien vil måtte fjernes fra min slektsoversikt. Det kan tyde på at Katie er Christian Messelts eldste datter med en annen kvinne. Hvis det er snakk om en tyrkleif, 1883 i stedet for 1893, så er det mulig at Katie kan være datter av Kristine født før ekteskap med Messelt. Nestemann i flokken etter Katie er John C. Messelt, som er født 9. mai 1896, en fin dato i forhold til bryllupet året før.Spørsmålet mitt er om noen har adgang til folketellinger for Polk, Minnesota og kan sjekke alderen til Katie (muligens hun hadde et mer fullstendig pikenavn)? Kanskje også andre relevante oppl. om denne grenen?*Kristines fødselsdato er oppgitt til 14. desember 1873 i bygdeboken, som kan tyde på at datoen 14. februar 1874 kan være dåpsdatoen, men dette er ikke så veldig relevant ift. etterlysningen over.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Strålende, Laila, dette satte jeg stor pris på. Jobber for tiden litt med Hoelseth-slekten (Åmot, Østerdalen) igjen, etter å ha jobbet med Ekeli-slekten (Vinje, Telemark) en stund, og begynte å stusse litt over årstallene i går da jeg skulle omstrukturere Hoelseth-filen min, hadde ikke lagt merke til den mulige tyrkleifen før, og jeg har hatt dokumentet (sendt av Katies yngste bror, som nå er gått bort, den siste av min oldefars generasjon) siden 1993...Nå kan man fortsatt spørre seg om Katie er et fellesbarn eller kun Kristines (navnet Kirstie kan sies å være Holsetstuen-navn), alternativt kan ekteskapsåret 1895 være tyrkleif også, så jeg har noe å forske på. Tror jeg må jobbe mer med å spore opp sønnesønnen...Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

Two places to search,Minnesota death certificate indexhttp://people.mnhs.org/dci/Search.cfmAnd the Polk County historical societyPOLK COUNTY HISTORICAL SOCIETY Box 214 (mailing) U.S. 2 East (museum) Crookston, Minnesota 56716-0214 USAtelephone 218/281-1038 Contact: Allen Brolsma, President, 218/281-1582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.