Gå til innhold
Arkivverket

[#23289] Vedr register over skifteforretninger for Larvik


Gjest Tom Langer Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Langer Andersen

Jeg har benyttet meg av registerne fra skifteforretninger for Larvik. Som en oppfølging av dette har jeg fra statsarkivet i Kongsberg bedt om og mottatt kopier for relevante skifter.Jeg registrerer noen rariteter. I den elektroniske oversikten står en forretning fra 1757 oppført med nr. 805. I papirkopien har samme forretning nr. 270. Er dette en feilregistrering eller avspeiler det en indre systematikk i skifteprotokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Stoa

Disse nummersystemene har ingenting med hverandre å gjøre. Forretningsnummeret du finner i det elektroniske registeret har framkommet automatisk i forbindelse med registreringen i databasen. I tillegg har vi dessuten et ekstra nummer som kom til da databasen ble lagt ut i Digitalarkivet (det lengst til venstre). Begge disse numrene er rene 'datafenomener'.Nummeret i originalkilden derimot er byskriverens, men dette er altså (som så mye annet) ikke tatt med i det elektroniske registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.