Gå til innhold
Arkivverket

[#23360] Marte Nilsdatter, på Arnkvern Nedre, Vang/Furnes, 1800, g.m. Erik Larsen Snarud


Gjest Anne G. Plaaterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne G. Plaaterud

Hei!Er det noen som vet hvor Marte Nilsdatter, g. 13.03.1772 med Erik Larsen fra Snarud, Furnes/Vang, kom fra?Hun var født ca. 1743, død 1809, bodde da på Arnkvern Nedre.Kan hun ha vært datter til Nils Pedersen Agershaven og Berte Madsdatter? I Så fall, er det noen som vet noe mer om disse to, og hvor lå/ligger Agershaven?På forhånd takk!Hilsen Anne Grethe Plaaterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei ! Jeg kjenner ikke personene du spør om , men Agerhaven = Åkershagan, som er der Norsk Utvandrermuseum ligger, sør for Åkersvika ved Hamar. Åkershagan ligger i dag i Stange kommune, men tilhørte tidligere Åker gård som ligger på nordsiden av Åkersvika, i Vang (nå Hamar) kommune.mhv Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne G. Plaaterud

En forsinket (2 mnd.) takk til Steinar om hvor Agershaven/Åkershaven ligger. Jeg var optimistisk med tanke på at stedet nå ligger i Stange og tok en titt i bygdeboka for Stange, men der var fant jeg ingen info om Åkershaven. (Ingen overraskelse). Dersom det kommer info om Åkershaven og stedets brukere, blir det vel i en eventuell fortsettelse av bygdebøkene for Vang. Jeg har funnet mye i de to første utgavene og håper virkelig at det kommer flere. Har dessverre hørt at denne serien trolig ikke blir avsluttet. Synd! Er det noen som vet om det finnes andre bøker, hefter, artikler osv. om brukere og familiene på Åkershagen? Om Åker generelt?Hilsen Anne Grethe Plaaterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Litt informasjon om Nils Pedersen og Berte Madsdatter.Et ektepar Niels Pedersen og Berthe Madsdatter giftet seg 26. okt 1734. Forlovere: Ole Giellum og Ole Møistad.De har to barn Marte f. 1737 og igjen Marte i 1743.Den første Marte er født på Gryttingeie. I den sammenheng er Nils Pedersen og Berte Madsdatter nevnt i Vang bygdebok gnr 153-177 s.85 under Vestre Grytting med henvisning til Åkershagan. Nils er sønn til Peder Nilsen og Marte Olsdatter (se Vestre Grytting for flere detaljer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.