Gå til innhold
Arkivverket

[#23413] Gården Sundene i Kragerø/Skåtø


Gjest Anne Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Arnesen

Jeg har ikke klart å funne ut hvor gården 'Sundene' er og hva som skjer med den fra 1865 og opp til i dag. Heter den det samme, er den innlemmet i en annen gård, hvem driver ev. gården etc. Her er gården og familien i 1865: LenkeHåper noen med kunnskap om området kan hjelpe meg!Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...
Gjest Anne Arnesen

Hei igjen! Jeg har prøvd å søke i andre kilder, men er fremdeles ikke kommet noe lenger. Håper det er noen som kan komme med innspill til hvor jeg skal lete! Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er beboere på Sundene i 1875:1875 1/1 241.2 kb 187,,RÆGEVIG (SUNDENE),1,HANS,,KRISTENSEN,M,FORÆLDRE,GIFT,STRANDSIDDER - HUSEIER OG DAGARBEIDER,1837,,,,187,,RÆGEVIG(SUNDENE),,,AASE,PETREA,JENSDTR,K,FORÆLDRE,GIFT,,1839,DRANGEDAL,,,187,,RÆGEVIG (SUNDENE),,,KRISTEN,,HANSSEN,M,SØNN,UGIFT,DAGARBEIDER,1859,,,,187,,RÆGEVIG (SUNDENE),,,ANDERS,KRISTIAN,HANSSEN,M,SØNN,,,1862,,,,187,,RÆGEVIG (SUNDENE),,,JENS,PETER,HANSSEN,M,SØNN,,,1874,,,,187,,RÆGEVIG (SUNDENE),,,ANNE,JENSINE,HANSDTR,K,DATTER,,,1862,,,,187,,RÆGEVIG (SUNDENE),,,SUSANA,,HANSDTR,K,DATTER,,,1869,,,,187,,RÆGEVIG (SUNDENE),,,ANNA,MARIE,HANSDTR,K,DATTER,,,1871,,,,Det ser ut til at denne boplassen hørte inn under Nordre Kalstad. Den må trolig ha ligget øst for utløpet av Kammerfosselven ikke langt unna Rekvika.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei! Takk for det, Gunnar! Dette er familien. Er det noen mulighet for å finne gårds- og/eller bruksnummer. Vil gjerne oppsøke plassen:-) Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig. Er litt usikker på hvor husene kan ha ligget. Dette ligger i grenseområdet mellom Sannidal og Skåtøy i Kragerø kommune.Fant dette kartet på en nettside.Mulig plassen har ligget der det står SundetHer er en link til kartet: LenkeKommer tilbake om jeg finner noe mer.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.I gårdsmatrikkelen for 1886 står Rækeviken som gårdsnummer 13 bruksnummer 85.(I Skåtøy.) Gårdsnummer 13 er Nordre Kalstad, som Solfrid (2) var inne på. Eier står som Joh. Fr. Juell. Han eier også nr. 13/87 som heter Lindviken og Orebugten. Forsøk på lenke til RHD: LenkeVennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er et bilde av Rekvika. Bildet er tatt i 2001. Som dere ser står det Sundene i parentes etter Rekvika i folketellingen i 1875 og det kan muligens indikere at dette kan være samme plass, men jeg må undersøke dette litt nærmere. Det ligger flere plasser innover her. Naboplassen heter Lindvika.

bilete9752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig, Anne.Dersom du trenger mer opplysninger om Aase Petrea så finner du det i 'Slektsregister for Drangedal bind 2 side 291. (Av Bjørn Edvin Holte) Personnummer 2399. Her finner du foreldre og søsken. Hennes foreldre var Jens Olsen Heldal og Anne Larsdatter. Om Aase Petræa står det f.14.07.1836 (Dette er rettet i bind 5 til 1839 og stemmer da med det som står i folketellingen), døpt 28.07. s.å. i Drangedal faren er husmand på Hegna under Fostveit. Hun blir gift med Hans Christiansen Rekevik i Sannidal.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei Gunnar! Jeg skal kikke litt mer på 'Slektsregisteret', men er mest interessert i plassen og skiftet etter Aase Petrea og Hans Christensen. Sønnen deres skal ha flyttet til Skien i følge mine papirer, og jeg lurer på hvem som overtok plassen og hvor den har ligget/ligger:-) Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.