Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#23449] Hjelp til nynorsk (Vossaboki)

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg har vanskelig til å tolke denne setningen fra Vossaboki vol 2, side 303 - Ringheim Lenke :'Anna Tvilde, mor hennar Kristi, og lensmann Viking Tvilde kjøpte...'Min formor Kristi Steffensdatter er søster til lensmann Viking Tvilde, men hvem er Anna Tvilde da?mor hennar Kristi = sin mor Kristi: Kristi er Annas morellermor hennar Kristi = mor til henne, Kristi: Anna er Kristis mor?Takknemlig om noen kunne hjelpe meg med nynorske possesivpronomina :-) Barbara Lose

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/109146-23449-hjelp-til-nynorsk-vossaboki/
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hennar har i utgangspunktet samme betydning som hennes.Mor hennar Kirsti (el. i andre dial.) , mor hennes kirsti. Alt dette kan også uttrykkes som mor til Kirsti, Kirstis mor eller også (garpegenitiv). Kirsti si mor. På samme måte: Mor hass (eller hans) Øystein, far til Ø., Øysteins far, eller Øistein sin far.Mvh Astrid

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.