Gå til innhold
Arkivverket

[#23684] Etterlysning: Forfedrene til Johan Johansen og Anne Hjeronemusdatter


Gjest Rita Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Hei!Har sjekka skiftene for Tjøtta fra 1686 til 1810 og der er ingen Aleth Baltsersdatter registrert.Og i Alstahaug er hun som er registrert for ung og hun lever etter at Aleth Baltsersdatter på Sørøen er død. Hvis jeg nå ikke har oversett noe.Anne Lise det sto vel ikke hvor Aleth var fra ved trolovingen?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det hadde stått noe om hvor Aleth var fra regner jeg med at jeg hadde skrevet det i innlegg 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Er tilbake på Terje Rølvåg`s inlegg nr (4).Spørsmål:Er virkelig Hans Hanssøn nr 6 i oppsatt anerekke sønn av 12 og 13 Hans Olsen våg og Barbro Hansdatter f.Østbø.Side 320 i kirkebok for Alstahaug,sogn Stamnes står bare navn på vedkommende og ingen vitner som man kan dra noe ut av hvor de kommer fra.Lengre fram i kirkeboken 1780(fikk ikke med sidetall) på mandagen den 3.januar blir Hans Hanssøn 'opsider paa Waag' trolovet med Barbro Hansdatter Østbøe. Vitner: (Joen,utydlig fornavn)Johannessøn,Alteren og Jon Jacobssøn Waag. I Nesna kirkebok pf 418 sid.193 da Hans (Hansen,er etternavn her)og Barbro Hansdtr.døper sønnen Sivert så er fadder Ole Hansen Wog(Står i skifte etter Hans Olsen Waag som rett til arvetomten tilsammen med bror Hans)fadder er også Daniel Jensen Brevig,Lisabeth Margrethe Klæboe Wog og Anne Margrethe Jensdatter Brevig.Dette kan kanskje styrke tilhørighet med Hans Olson ane 12 og Barbro Hansdatter 13 med røtter i Nordvik og den sk.Zahlslekten som debatteres her.Problemet er bare at i folketelling 1801 er vår Hans H.. her 55 år og ved begravelse 1826 85 år.Hvem er hvem og hvor er feilen. Mvh Einar K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Einar !Beklager at jeg er litt sen å svare på spørsmålene dine, men skal prøve så godt som jeg kan. Når det gjelder Hans Hansen (Hanssøn) Waag.Han er jo nevnt i skiftet etter faren Hans Olsen, i 1779, at han arvertomten. Tolker det dit hen at han og broren Ole overtar på Våg, og at han derfor er den Hans Hansen (Hanssøn) Waag, som gifter seg med Barbro Hansdatter i 1780.Har sett på dåpen til noen av hans barn. Når hans eldste sønn, Hans Andreas døpt 20 sønd. etter trefold. 1780 i Dønnes kirke.Faddere var: Gunner Berg, Ole Hansen Wog, Jon Jacobsen ibid, Jomfr: Maren Fridrica Coldevin, Hanna Susanna Hansd: Wog.Ole og Hanna Susanna var Hans sine søsken, hvis jeg har rett. Dette skulle kanskje tilsi at det er den rette Hans vi har funnet her ?Når det gjelder spriket på alderen, 55 år i 1801 (f.1746), og 85 år i 1826 (f.1741), så er det ikke sjeldent at man kommer over slike 'sprik' i alder.Hans Olsens sønn, Hans ble døpt 25.mars 1751, så det blir et sprik på 5 år(1801 tellingen) og 10 år (begravelsen).Jeg har sett endel ganger at man må lete over en 10-årsperiode i kirkeboken for å finne rette vedkommede, hvis man retter seg etter 1801 tellingen (også senere tellinger) og begravelse innføringer, når det gjelder alder.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E. Kristiansen

Takk Terje for hjelp(29) å få løst opp siste ukers hodebry.Føler at eg får orden på både mine og Ritas(1)aner nå.Uklart er det jo fremdeles med Hans Olsøn Nordviks forfedre.Eg har sett flere teorier så eg håper vi forsetter og tar opp det bredere perspektivet i en ny debatt senere.Det er en del historisk forskning omkring Nordvika forstår eg det som. Mvh Einar K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.