Gå til innhold
Arkivverket

[#23818] Slekt fra Røyken/Hallingdal/Skien


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke flere steder å sjekke nå så jeg prøvde med FS, og fikk bare noe på den usikreste delen. Det var Knut Olsen Berg f. 20/6 1839 - 26/3 1918, og han ble gift i Houston Minn. i 1868 med Bertha Løken som døde 7/8 1908. Nå kan riktignok disse opplysningene være riv ruskende gale, men .......Hvor har du funnet ekteskapet mellom Knut og Kari ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Knut Olsen var først gift med Berta Løken i USA. Han kom tilbake til Norge og ble i 1910 gift med enka Kari Martinsen i Røyken. Hun hadde da 5 barn fra før.Hol V. s. 34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I innlegg 24 nevnes 6 barn til Guttorm og Borghild Hovet.Jeg lurer på om den Marit Guttormsdatter 29 år f. i Ål som var tjenestepike i Røyken smn. m. Kari Guttormsdatter i 1865 (innlegg 19) også kunne være en søster? Eller kunne hun være en slektning på annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Marit Guttormsdtr. er ikke nevnt som søster.Til Berit: Det som er forvirrende Knut Olson's reisevaner. Han dro først til USA i 1866 og ble gift med Berta Løken. Berta døde i i 1908. Knut Olson dro tilbake til Norge og ble i 1910 gift med Kari som var enke etter Andreas Martinsen. Disse to dro så tilbake til USA der Knut døde i 1918. Etter dette dro Kari tilbake til Røyken hvor hun døde i 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tilfeldigvis har jeg akkurat nå bind 3 og 4 av 'Folk og fortid i Hol' på fjernlån, og på side 535 i bind 4 finner jeg om Kari Johannesdatter som var mor til Guttorm: Hun var født i 1784, og gift med Lars Knutson Hølet. Hennes foreldre: Johannes Halvorsen Berg og Sissel Embriksdatter Kyrkjedeld i Leveld i Ål(Hallsteinsgard). Johannes Halvorsen var født i 1735 og døde 16.12.1818, og skiftet var 15.02.1819. Sissel Embriksdatter var født 1756, og det var skifte etter henne i 1794. Årstallene her burde vel sjekkes med kirkeboka.Johannes var fe- og hestehandler, og var i den forbindelse særlig mye i Sunnfjord. Han holdt til med sin familie i søre Berg i Hol. I 1770 kjøpte han gården søre Ovavoll, son han solgte i 1779. Den 20.04.1779 solgte han husmannsplassen Heggedokki, og i 1790 kjøpte han fjelleiendommen Flådalen. Barna av Johannes og Sissel:1)Ågot født 1772, som ble gift med Halvor Knutson Sveinsgard født 17652)Rønnaug Johannesdatter født 1775, og gift 1803 med Sander Halvorson søre Ovavoll født 1758.3)Guro Johannesdatter født 1778 og gift 1806 til nordre Kyrkjedeld i Ål.4)Guri Johannesdatter født 1779, og gift 1807 med Kitil Sanderson Veslegard født 17787)Kari Johannesdatter født 1787. Hun var ugift og sinnssyk.8)Embrikk Johannesson født 1789, og gift 1821 med Birgit Påsdatter Eggen født 1795.På gården søre Berg finner en også foreldre til Johannes Halvorson, som var Halvor Hermannson(1704-skifte 15.06.1751), og Rønnaug Johannesdatter Hallsteinsgard i Hovet. Henne var det skifte etter 12.10.1773. Hun ble gift 2 med Ola Anderson(1713-1777).Foreldrene til Halvor var Hermann Asgrimson søre Rue og Gunnvor Olsdatter(skifte 1716 på henne). Guri var datter til Ivar Ivarson Gjelddåker i Ål. Jeg har selv en en ane som het Asgrim Person Rue født ca 1560 som kan bli en felles ane her, men jeg manger informasjon om mellomleddene. Holder faktisk på med disse nå, så kanskje har jeg det klart i løpet av 1-2 uker.I bind 3 finner jeg på side 451: Ola Levordson født 1763, og gift med Ragnhild Pålsdatter nordre Rue. Han hadde Stølsletto. Hans foreldre var Levbord Thomasson søre Sindrol født ca 1720, og Birgit Steinsdatter søre Nestgard født ca 1725.Foreldrene til Levord var Tomas Levordson Sindrol og Gro Pålsdatter Nedremyr.Jeg kunne vel egentlig ha fortsatt en del til her, men anbefaler heller å lese kirkebøkene for Ål som starter på 1744, og å få tak i både bygdebøker for Hol og Ål for videre lesning. Kan nevne at Kyrkjedeld og Leveld i Ål står i bind 3 av 'Ål Bygdesoge'. Ser at en også kommer inn på Gulsvikslekta. Der har jeg ganske mye. 5)Halvor Johannesson født 1781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her ble det dessverre litt rot angående barneflokken til Johannes og Sissel: Barn 5 skal være Halvor Johannesson født 1781, og barn 6 skal være Kari Johannesdatter født 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk Anne Lise og Berit! Jeg er mektig imponert! Jeg har ikke vært inne på internett siden onsdag i forrige uke, og nå når jeg kom tilbake har dere løst hele floken omkring Kari Guttormsdatter og hennes forfedre. Takk nok en gang! Jeg har imidlertid også behov for hjelp i forhold til Betsys far, Ole Olsen. Han skal etter sigende ha kommet fra en stor gård i Hallingdal. Nørstegård (eller noe lignende) har vært nevnt. Det kan vel være tenkelig at han ble sendt til Amerika for å unngå skammen i hjembygda? Siden Kari trolig ble gravid i Røyken, kan det vel kanskje hende at Ole også var tjener i Røyken i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Kan noen sjekke faren til Karis sønn Andreas (født 1888)? Siden han (og Kari) bruker navnet Berg i 1900, kan det kanskje hende at Knut Olsen Berg var i Norge og gjorde Kari gravid før han dro tilbake til Amerika og kona Brita Løken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Kan noen også sjekke om vigselsopplysningene for Betzy (Berte Gustava) og Martin Pedersen finnes i Røyken? De må ha giftet seg mellom 1900 og 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er dette Betzy i 1900 LenkeDer står det jo også at hun er født i 1876, og da er noe forferdelig galt her, eller så er det feil Betsy og du har oppgitt feil fødselsår. Kari G var jo gift med Andreas Martinsen da og de fikk datteren Kristine i 1876.Men jeg har funnet Berthe Gustava og tvillingbroren Ole Gerhardt f. 16/2-dpt. 23/3 1869 Røyken med foreldre Ole Olsen og Kari Guttormsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Det stemmer at dette er Betzy. Hva feilen i årstallet skyldes, vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at hun ikke selv oppga fødselstallet ved tellingen (det kan jo husfaderen ha gjort?). Jeg har imidlertid sjekket Betzys gravstein ved Borgestad kirke i Skien, og der står fødselsdatoen 16.02.1869. Da det i familien har blitt sagt at hun ble født i Røyken, er jeg ikke i tvil om at Betzy og Berthe Gustava er èn og samme person, men at presten av en eller annen grunn har skrevet feil. I familien har det også vært sagt at Betzy hadde en tvillingbror, så da blir det vel for mange tilfeldigheter til at dette ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ah, det var deilig å høre, for nå var jeg redd vi hadde funnet feil Kari. Da er det riktig mor og barn.Ole blir vel ikke så enkel. Jeg har funnet 3 Ole Olsen som emigrerte fra Oslo i det tidsrommet. 1) Ole Olsen f. 1841 Næs, Hall. 20/5 1868 til Wenona (det skulle akkurat kunne holde), 2) Ole Olsen Berg, 19 år og ug. fra Ål 16/4 1869 til La Crosse og Ole Olsen 18 år ug. fra Ål 16/4 1869 til Madison.Egentlig vil jeg tro de 2 siste er for unge.Men så er jo spørsmålet om han virkelig var fra Hallingdal. Jeg tror den eneste sjansen din til å finne noe mere om han er i kirkeboka da barna ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

I kirkeboken ved barnas fødsel står det oppført at Ole Olsen er 'nu bortreist til Amerika'. Han oppgis å være fra Aal i Hallingdal. Jeg er enig i at de to siste ser for unge ut, uten at dette nødvendigvis utelukker dem som barnefar. Kan det tenkes at Ole har emigrert fra et annet sted enn Oslo? En nærmere pekepinn kan vi kanskje få dersom vi klarer å få tak i vigselsopplysningene for Martin Pedersen og Betzy, men så langt har jeg ikke lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Her er Martin i 1900: Lenke Martin og Betzy fikk sitt første barn i 1907. De var da gift og bosatt på Borgestad sør for Skien. Jeg har sjekket kirkebøkene for kirkene rundt Skien uten å finne vigselsopplysningene deres. Jeg håper derfor at noen kan sjekke om de giftet seg i Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 37 og 38:Ole Olsen KAN ha vært ung:I min egen slekt har jeg et tilfelle der mannen (gutten) ikke var fullt 17 år da hans datter utenfor ekteskap ble født i 1868, og han var selvfølgelig enda yngre da han unnfanget barnet - og barnemoren var 14 år eldre enn ham! (De giftet seg selvfølgelig aldri med hverandre)Et annet eksempel fra min slekt, på en helt annen kant av landet: Barnefaren ikke fullt 18 år da barnet ble født, barnemoren 13 1/2 år eldre enn ham. De giftet seg heller ikke med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.