Gå til innhold
Arkivverket

[#23847] Originalen Tippetue ,Bergen


Gjest Alf Ingmar Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Tippetue med sitt borgerlige navn Anders Olsen, og sin proffesjon som drager,er sannsynligvis født i Bergen på slutten av 1700 tallet.Når Tippetue var i godlage, deklamerte han gjerne:Tippe-tippe tue, mor min var en frue, far min var en herremann, bror min var en spillemann. Han spilte så lenge som felen hadde strenge.Kan dette være et realistisk bilde av Anders Olsen`s egen familie?Spørsmålet mitt blir da: Hvem var Anders Olsen`s foreldre?Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er vel tvilsamt om denne personen er opphav til songen 'Tippetue' - det kan vel heller vere omvendt; at han har fått namnet fordi han song songen.Songen er kjend i mange variantar over store deler av (i alle fall Vest-) landet; og di fleire og meir ulike variantar, di eldre er gjerne songen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Tippetue, slik kunstmaler Julius Holck i 1899 husket ham fra sin barndom. Med topphue, skjegg, tresko og med dragertauet (til handvognen) over skulderen.Julius Holck ble født 1845 i Bergen. Fra 1900 folketelling for Askøen: Jakob Albrigt Julius Holck Landskabsmaler 1845 Bergen .Dersom han husket tippetue fra sin barndom må en ihvertfall gå utifra at Julius Holck da var ihvertfall 4-5 år gammel. Da er vi rundt 1850. Dermed er det utelukket at det er de 2 dragerene fra undersøkelseskommisjonen 1805. De var over 50 år gamle og ville da vært nesten 100 år! Så når kunstmaler Julius Holck husket ham fra sin tidlige barndom må nok tippetue være en annen Anders Olsen enn de to fra undersøkelseskommisjonen 1805.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.