Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Odd Brede

[#23963] Oline Olsdatter gift 1822 i Sande Møre og Romsdal med Karl Madsen Myklebust

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Hei!Oline Olsdatter ble 16.6.1822 gift i Sande med Karl Madsen Myklebust. Olines far er oppgitt til Ole Larsen.Jeg har følgende antakelser om Olines opphav:1. Jeg tror at Oline er den som døpes i Sande i 1796 av foreldre Ole Larsen og Siri Askildsdatter.2. Jeg tror at Siri Askildsdatter er den som jeg finner 2. gang gift på gården Houge i Herøy i 1801 sammen med bl.a. datteren Oline Olsdatter 5 år Lenke3. Denne Siri er trolig den som døpes 26.12.1769 i Herøy med oppgitt far Askild Houe (FS).Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte mine antakelser?Hvem er i så fall denne Askild Hou(g)e og hvem var han gift med?Odd Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

Sandesoga I, s.269-70, Hauge Ytre: Ole Larsson Gjerde 1739-1799, g2 Siri Askjelsd. Hauge 1769-1838, dotter Oline f.1796, g. 1826 Jon Paulson Korsfur, busett Aurvåglid, Herøy.Sandesoga I s.443, Myklebust, bnr.7 Kvalbø/Bø: Karl Madsson Bø 1798-1885, g.1822 Oline Olsd. frå Nordfjord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Brede

Takk til deg Ivar for denne avklaringen. Da får jeg bare lete videre i Nordfjord etter Olines opphav.Odd Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gisle Hersvik

Et par alternativer funne på FS:OLINE OLSEN, christening: 10 OCT 1789 Gloppen, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: OLE LARSSEN / Mother: MALLENE ARNISDR FT1801: Andenes, Gloppen: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&ptype=list&db=dbft1801&sql=low%5Fgard%3D%27andenes%27&orderby=+low%5Fprestegj%2C+low%5Fgard%2C+id>Lenke OLINE OLSEN, christening: 16 DEC 1802 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: OLE LARSEN / Mother: ORLOUG OLSDR Elles kan du evt søke litt på

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Brede

Takk for interesse Gisle - jeg vil også forsøke å lete i Seljeområdet.Odd Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (3) og (2): Eg ville ha sett etter i kyrkjeboka for Sande om det stend noko meir om Oline. Det er ikkje alltid det er teke med like detaljert i desse bygdebøkene. Det kan også tenkjast at fødestaden stend i kyrkjeb. v. død.(Sande sokn i Herøy prg. har eigne kyrkjebøker frå 1817. Eg har diverre ikkje mikrofilm av desse.) Ifl. Sandesoga var Oline f. 1761(!), fekk barn 1822-1836, og d. 1879. Men ifl. Ft1865 var ho 70 år, altså f. ca.1796, og f. i N.Bergenhus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive