Gå til innhold
Arkivverket

[#23979] Kongelig bevilling


Gjest Alexander Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Jeg har akkurat begynt å oppdage hvor mye god informasjon som ligger i skiftene. Men jeg har ikke helt inne hva de ulike begrepene betyr.F.eks. står det i flere av skiftene i Bragernes når det holdes samfrendeskifte 'i følge kongelig bevilling dat. [dato]'.Hva betyr dette, og hva ligger i den datoen? Kan man tolke dødsdatoen ut fra når bevillingen dateres til? Betyr bevillingen at man måtte søke om å få ha samfrendeskifte, og hvem behandlet denne søknaden?Eksempel: LenkeEr takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Samfrendeskifter' ble foretatt av felles slektninger, som regel om arvingene ikke kunne bli enige seg i mellom. Dersom samfrendenes innsats ikke førte fram, kunne det bli oppnevnt kommisærer for å dømme i saken. Ordningen med samfrendeskifter opphørte ved arveloven fra 1854.Det må foreligge en søknad om å få foreta samfrendeskifte i forkant av den kongelige bevillingen, og jeg vil derfor regne med at diskusjonen og uenigheten om arven er fra før dette tidspunktet. Jeg vil da også ta for gitt at arvlater må være død en tid før bevillingen er gitt.Reglene for samfrendeskifter er å finne i Christian 5.'s Norske Lov (1698) 5-2-69 ('Tvistis der imellem Sødskinde, eller andre, at nogen er skeet for kort paa Skifte, eller i andre Maader Tvist derom indfalder, da maa den, der finder sig brøstholden, kalde de andre til Jevnet inden Aar og Dag, om hand er i Riget og myndig, og da skulle Samfrænder see til dennem at forlige. Kunde de dennem ikke foreene, da skulle Commissarier, eller gode Mænd, dennem ved Dom adskille.') og 5-2-19. Lovteksten ligger på nett: http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_05_02.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.