Gå til innhold
Arkivverket

[#24002] Hva skjedde med denne familien fra Bømlo?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min farmors halvsøster - Malene Jakobsdtr Våge, f. 28.9.1852 i Skånevik ble gift med Annanias Hanson Hollund, f. 1851 på Hollund, Bømlo.De hadde to døtre : Helk Marie, f. 1877 og Anna Johanne f. 1878.Her er det som står om dem i bygdeboka :'Annanias var bøkkersvenn. I 1876 skreiv han kjøpekontrakt med Ola Josefson, men skøytte ikkje. Han var brukar frå 1876 til 1878. Han var i Haugesund på bøkkring, og var då vorten spilt. Han vart då innlagd på St.Jørgens Hospital Bergen. I 1881 rømde han frå sjukehuset, men vart teken med makt og førd attende. Kona og borna flytte med han til Bergen og budde der seinare.'Her har jeg funnet Anna Hansen i FT 1900 : LenkeMen hvor ble det av Helk og når døde disse menneskene, det har jeg ikke funnet ut. Takknemlig for hjelp.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, det er utvilsomt de rette. Jeg tenkte ikke på at Helk Marie kunne ha droppet Helk. Det ser ikke ut for at hun heller ble gift da.Finner ingen av dem blant døde i Bergen.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Sjølv om søstrene var ugift i 1900 (22 og 23 år gamle), kan dei ha blitt gift seinare? Då vert det vel vanskeleg å finne dei att mellom døde i Bergen sidan ein ikkje kjenner til ev. nye etternamnmvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Annanias er nok død før 1891. Men i basen på DA over døde i Bergen 1881-1911 er ikkje St.Jørgen (Årstad) med. Difor finn du han ikkje her. Men SAB finn han nok, om du vender deg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Helga og Bjørn for hjelp-:)Jeg vet at Anna Hansen ikke giftet seg for det husket min mor, men de andre visste hun ikke noe om.Hvordan kommer man inn på SAB, må jeg kontakte dem per brev?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er tvilsomt. jeg tror heller at det er han her : BB I : '17 Størk Olson Hollund, f. 1849, d. 1917. G. m. Anna Gurine Olsdtr. Sortland, f. 1849, d. 1914. Born: a. Ola Martin, f. 1873. b. Ole Johan, f. og d. 1877. c. Sisilie Olrikke, f. 1878, d. 1879. d. Anna Gurine, f. og d. 1882. S ørk Andreas, f. og d. 1890. Størk og Anna hadde ein fosterson, Olai Hollund, som vart fiskehandlar i Haugesund. Størk fekk skøyte på bruket i 1876, og var brukar til han selde i 1910.' Jeg finner ikke noen annen som kunne passe. Hollund er en bygd på Bremnes/Bømlo og mange der har det navnet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.