Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#24005] Emigranter- nærmere identifisering

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Noen ganger er emigrantene også registrert i kirkebøkenes lister over utflyttede, der gjerne med fødsels- eller dåpsdato. Dette gjelder oftere i den eldste perioden, enn i den siste fasen av utvandringen.Det finnes ikke registrering av tilbakevandrede, men i folketellingen 1910, og i noen av de senere tellingene skulle alle som hadde vært utvandret, og var kommet hjem igjen fylle ut noen tilleggsrubrikker, og med det skal man få oversikt over hvem som i 1910 osv var hjemvendt.Militære myndigheter var interessert i å registrere tilbakeflyttede menn i tjenestedyktig alder. Derfor vil krigskommissariatene ha lister over meldte hjemvendte, yngre menn.

Gjest Eldar Gundersen

Takk for svaret Yngve. Johan Martin Andersen står i kirkeboka utvandret sammen med sin mor og søster fra Tromsø til Amerika 1886. De dro imidlertid til Namsos der de hadde familie. I 1893 finner jeg en Johan Andersen, 25 år, med bopel Stadsbygden, utvandret via Trondheim. Alderen stemmer med 'min', men er disse identiske ? Omkring 1899 kom 'min' tilbake, og giftet seg i Trondenes dette året. Eldar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.