Gå til innhold
Arkivverket

[#24028] Slektsnavnet NAGELØREN på Østlandet (Kongsberg)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gården Nageløren eller Nagløyri ligger noen km øst for Sogndal i Indre Sogn. På 1700-tallet flyttet noen folk herfra til Kongsberg og fikk seg arbeid på sølvverket. Der brukte de Nageløren som etternavn og dette ble også senere brukt av barna som ble født på Kongsberg. Jeg har imidlertid ikke funnet navnet i bruk etter 1799, og vet derfor ikke sikkert hvor det ble av de aktuelle familiene. Nå lurer jeg på om det er noen som har støtt på noen personer med dette etternavnet på Østlandet på slutten av 1700-tallet eller evt. på 1800-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Hei...Jeg ser på ditt innlegg, men klarer ikke å hjelpe... For at andre kan hjelpe deg, bør du legge til fornavn og øvrig informasjon du måtte ha om vedkommende som alder, fødselsår etc.Da tror jeg du vil få mer respons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet skulle vel være klart nok, men jeg kan gjerne komme med flere opplysninger. Den første av disse sogningene var Ole Olsen NAGELØREN (ca.1681-1737). Han kom til Kongsberg først på 1730-tallet, men døde altså noen år senere. Han hadde 3 sønner: Ole (1718-1764), Knut (1721-1776) og Jacob (1724-1799). Av disse er det bare Ole som brukte Nageløren som etternavn. Han ble 1744 g.m. Live Christensdatter (ca.1711-1775) og de hadde 4 barn: Ole (f.1745), Idde Marie (f.1748), Christen (f.1754), Mette Malene (f.1756).Jeg vet at sønnen Ole ble g.m. Sigrid Andersdatter ASBJØRNHUS og de hadde 3 barn: Anne Marie (f.1771) og to sønner (Jens og Knut) som døde små. Anne Marie er én av de løse tråder i denne familien. Oles søster, Idde Marie, døde ugift, men broren Christen og søsteren Mette Malene utgjør også løse tråder.Den neste sogningen som brukte Nageløren som etternavn på Kongsberg, var Anders Gulbrandsen NAGELØREN. Han fikk arbeid på sølvverket som tømmermann ca. 1740. Han var g.m. Anne Jacobsdatter og de fikk såvidt vites bare ett barn, nemlig: Gulbrand Andersen NAGELØREN (f.1741). Han ble 1765 g.m. Pernille Christoffersdatter.Et manntall fra sølvverket viser at Gulbrand arbeidet der i 1771 og hadde da 3 barn, men jeg kjenner ennå ikke navnene på disse. Hele denne familien er dermed en 'løs tråd'. I FT 1801 finner vi imidlertid en snekker av passende alder i Bragernes som heter Gulbrand Andersen. Dette kan muligens være riktig person. Jeg legger ut en egen etterlysning etter informasjon om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.