Gå til innhold
Arkivverket

[#24033] Ekteskap i Kvinherad 1784


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Bendixen

I Digitalarkivet: Ekteskapsløyve Bergen stift 1717-1807 finner jeg 9 jan 1784 Ole Johannesen Hielmeland Qvinherret og Ingeborg Helliesdtr. Scheie,årsak EF (ekteskap i forbundne ledd)Jeg har i bygdebok for Kvinnherad b.3 på Hjelmeland funnet sannsynlige foreldre til Ole. Men helt sikker kan vi ikke være uten å kontrollere det mot kirkebok døpte. Ingeborg Heljesdatter Scheie er det ikke så lett å finne. Men ved noe leting fant jeg en Hillie Larsen f.på Mel som det opplyses har bodd på Skeie.Datter Bol, giftet seg med Jens Mattison Nes, og de bodde på Tørresane, Skeie. Forfatteren skriver 'Vi veit ikkje kvar Bol kom frå på Skeie, men vi kjenner til to brør, Lars Helgesson, gift til Skåluro, Jon Helgesson g.m. Ragnhild Kristensdotter Volden og Mari g.m. Hans Omvik. Far til Bol, Mari, Lars og Jon var Helge Mel, frå Jensane på Mel. Han bruka jord på Skeie, for skiftet 1783 etter kona Anne Jonsdotter fører opp 3 kyr' osv. Det blir igjen å gå til kirkebøkene og finne Ingeborg Heljesdatter f.omk 1750/60? Hun fikk et barn i 1801, og kan vel ikke være over 50 år? Skifte 1783 etter Anne Jonsdotter kan kanskje bekrefte en datter Ingeborg? Det er også et skifte etter Ole Johannesen Halsnø Kloster Skånevik 307b A.a 12 1804-1815. Kanskje kan dette si noe mere om slekten? Jeg sender deg mine data om Ole Johannesen Kloster Hilsen Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.