Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tommy Spjøtvoll

[#24078] Helle Pauline Johansdtr. f. 1841 Våler eller Våle?

Recommended Posts

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei. Helle Pauline Johansdtr. gifter seg i Glemmen kirke, i østfold, 1. mai 1866 med Ove Elling Haavelsen(se vedlagte bilde). For meg ser det ut som det står at hun er født i Vaaler. Det samme finner jeg i ft. 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60103.wc2&variabel=0&postnr=3527&fulle=true&spraak=n>LenkeMen jeg finner en dåpinnførsel i FamilySearch som sier Våle i Vestfold

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

I vedlagte bilde mener jeg at det står ”Vaaler” som fødested, og Våler ligger i Østfold. I 1865 har jeg funnet en Helle Pauline Johannesdatter, 24 år, ugift, som bor i bydel Forstaden i Fredriksen. Og ser du nøyere etter, heter mannen like foran henne på tellingen Ove Hovoldsen, han er sjømann, 24 år og ugift, født i Fredrikstad. Kan dette være dine folk? Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Unnskyld, jeg mener bydel Forstaden, Fredrikstad, ikke Fredriksten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Og hvis du ser på vedlagte bilde, så står det at Ove er ungkar, matros. Ove Hovoldsen i f.t. 1865 er sjømann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Har du navnet på Helle Paulines far ved giftermålet? Det er noe utydelig på vedlagte bilde av innførselen i kirkeboka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI batch C423973 på familysearch, får Johan Olsen og Marte Helene Pedersdatter følgende barn i Våle (Vestfold) i perioden 1839-1855:Helle Pouline, 1841Edvard, 1843Bredine, 1844Karen Olea, 1846Lina Andrine, 1849Bredine og Karen Olea Johansdøtre er sannsynligvis å finne som inderst/tjenestepike i Råde i 1865, begge har Våle oppgitt som fødested. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60135&variabel=0&postnr=2032&fulle=true&spraak=n>Lenke og LenkeEn Lina Johansdatter på 18 år er tjenestepike i Våle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei, Grethe og Ketil. Som du ser i mitt første innlegg så ser du at jeg refererer til samme adresse i ft. 1865 som du henviser til i innlegg 2-4 og det er bra for da har jeg fått verifisert litt av min forskning. Vedr. innlegg 5 så står ikke navnet til faren hennes ved giftemålet.Flott med linkene du sendte, Ketil. Det vises at i alle fall en del av denne familien kom over til 'riktig' side av fjorden :-) og at det er enda mer sannsynlig at Helle Pauline er født i Vestfold.Dette var vel ikke den vanligste veien å dra. At det har blitt skrevet Vaaler fremfor Vaale faller vel på sin rimelighet da Våler ligger et par mil unna Glemmen/Fredrikstad mens Våle ligger på andre siden av Oslofjorden og heller fjernt fra området i 1865-66.Det som nå bør sjekkes er vel utflyttinger i Våle og evnt. innflyttere i Glemmen/Råde. Dette for å bli ennå mer sikker. Takknemlig hvis noen har tilgang til noe av dette og kan gjøre oppslag for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive