Gå til innhold
Arkivverket

[#24091] Niels Jensson Schjelderup, toller Valderhaug i Borgund, død Molde 1751

Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

Klokkar i Herøy, Iver Jonsen Frøise (1715-65), og kona Olave Karine Willumsdt Schielderup (1720-1800) hadde ei datter Berte Marie fødd 1758; det er vel denne jenta som har smykka seg med morsnamnet då ho sto brud, noke som ikkje var uvanlig på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Vet du dette med sikkerhet, Bjørn, eller bare gjetter du på at det er henne. Bergithe Marie i Bergen blir oppgitt til å være 48 år gammel da hun dør i 1810, som gir et føselsår 1762. Men fire år feil er vel mulig å ta.Skulle gjerne visst om de er samme person eller ikke.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Jenta har jo funnest og, så vidt eg veit, var dette einaste barnebarnet til Willum Mentzen Schielderup som hadde dette namnet (dersom ikkje Melchior Falch Schielderup i Sogn hadde ei datter Birgitte/Berte Marie). Dersom det er rett at ho var fra Herøy på Sunnmøre (det er jo Herøy på Helgeland med), kan ho neppe ha vore av anna enn klokkarslekta. Ellers ville det vere fint om noken sjekka avkommet til Rasmus Gundersen og Berte Marie; kor budde for resten lensmann Rasmus i Gloppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det står i kirkeboken for Gloppen at hun var fra Herøy på Sunnmøre da de blir trolovet. Hvor Rasmus og Berte bodde hen vet jeg ikke. Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I en bok om 'Romsdals fattige og nødlidende Almue Det kongelige Undsætningskorn 1773' redigert av Bjørn Austigard står det at Sophie Malene Schielderup har fått en tønne av den havre som ble delt ut i 1773. Hun bodde da i Waagøe Otting i Boe Præstegield. BA har føyd til at 'Sophie Malene Schielderup, Bud, f. Myhlenphort, vart gift med tollbetjent Jochum Ernst Ausich og budde på 'Ausigneset'. Etter hans død gifta ho seg med kjøpmann Fredrich Voigt Stephensen Schielderup frå Molde, Han overtok tollbetjentjobben.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Per Nermo

(55:) Dersom Bjørn Austigard har rett her, så ble altså sersjant Fredrik Vogt Schjelderup (1740-et.1802) (g.m. Aussig-enken Sophie Magdalene Mühlenport 1721-1791) tollbetjent (Bud, Romsdal) rundt 1770. FVS skal være sønn av løytnant (Peter) Stephen Nielsen Schjelderup (1698-1781), bosatt på Kobberholmen, Veøy, og kona Elisabeth Johanne Johansdatter Johnston (1712-1782). Stephen var igjen s. av kaptein Niels Pedersen Schjelderup (1668-1723) fra Støren (prestesønn) og Anna Stabel.Fredrik og Sophie ble g. i 1770 og døpte sønnen Jochum i Bud 3 Mar 1771. I 1773 var hun altså 'fattig og nødlidende' i 'Waagøe Otting, Boe Pr.gj.' (Våge, Bud ?). Den 1/2-1801 var Fredrik enkemann på Fuglset, Molde, Romsdal.Fredrik's navnebror Fredrik Vogt Schjelderup (1724-1794) var OGSÅ toller ('Kryds- og Tollinspektør'/'Toll- og konsumpsjons-inspektør') (Kristiansund, Nordmøre). Han var altså g.m. Maren Fyhn (1724-1771) og Ane Olava Brix (1729-1809). FVS skal ha bodd i Molde til ca. 1760-63, senere i Kr.sund. Han skal være brorsønn av Abraham Peders. Schjelderup, og dermed altså sønnesønn av hytteskriver på Tolga, Peder Peders. Schjelderup (ca.1675-1755), bror av ovennevnte prestesønn fra Støren, kaptein Niels Pedersen Schjelderup (1668-1723) fra Støren, som var farfar til navnebroren Fredrik Vogt Schjelderup (1740-et.1802).Men hvilken sønn av hytteskriveren på Tolga, Peder Peders. Schjelderup (ca.1675-1755) som var far til tollinnspektør Fredrik Vogt Schjelderup (1724-1794) i Kr.sund er ukjent for meg. PPS hadde sønnene Anders 1699, Jens 1702, Peder c1713, Richard 1716 og Abraham 1720. Men ingen av disse virker gamle nok til å ha blitt far i 1724.Denne Fredrik Vogt Schjelderup (1724-1794) og Maren Fyhn skal i 1756 ha døpt en sønn Peter Stephen 1756, altså med samme navn som far til Fredriks navnebror Fredrik Vogt Schjelderup (1740-et.1802) på Bud.Noen som kan bidra til kaste lys over slektskapet mellom disse to Fredrik Vogt Schjelderup ? (Jeg vet at temaet har vært oppe også i andre debatter, mnen såvidt jeg vet er problemet ikke løst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Så å si samme spørsmål er reist av Remi Pedersen på DIS Slektsforum (Lenke) under (Slektsforum - Etterlysninger - Slekter - Slekter O-Å - Schjelderup)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg synes du har gjort en grei oppsummering av det vi har klart å klarlagt så langt når det gjelder disse to Fredrik Vogt Schjelderup'er. Det er riktig at Fredrik i Molde i 1801 hadde vært gift med Sophie Magdalene Mühlenphort, og Fredrik i Kristiansund N, død 2. mars 1794, var gift med Maren Fyhn og Ane Olava Brix. At sistnevnte Fredrik er brorsønn av Abraham Schjelderup er opplysninger som står i skiftet etter Abraham sin hustru Karen Brems i 1795 der Fredrik er nevnt. Men jeg vet ikke hvem av Abraham sine brødre som er hans far.Fredrik og Maren Fyhn har disse barna som jeg vet om: Marie Margrethe f. jan. 1754, Peder Andreas f. 1755, Peter Stephen f. 1756, Jens Koefoed f. aug. 1758, Fredrik Nicolai f. 1759, Hans Holtermann f. 16. sep 1760, Nils Christian f. 1761, Barbara Cathrina f. 14. aug. 1763 og Ane Maria f. 23. okt. 1766.Jeg kan i tillegg si at Jochum Fredriksen S. er døpt i Bud den 3. mars 1771, i 1801 er han 29 år gammel, gift med Inger Andersdatter og bosatt på Kirkelandet No. 63, Kristiansund N. med hustrue og barna Johan Andreas og Sophie Magdalene. Jochum og Inger Andersdatter Scorgen gifter seg i Kristiansund N den 22. okt. 1797. Inger dør av slag den 7. feb. 1809 og blir gravlagt i Kristiansund N. den 15. feb. 1809. De får 2 barn til etter 1801: Tvillingene Christopher og Peter, født 19. aug 1802, døpt 3. sep. 1802 i Kristiansund N. Begge dør unge: Peter 3. apr. 1805 av feber, gravlagt 11. apr. 1805. Christopher 10. apr. 1814 av vattersot, gravlagt 12. apr. 1814 i Kristiansund N. Sophia Magdalena dør 1. nov. 1801 av barnekopper, gravlagt 6. nov 1801 i Kristiansund N. Johan Andreas har jeg ikke flere opplysninger om.Knut: epostadressen min er: remi.pedersen at broadpark.noHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Remi.(og tilsvar til innlegg nr. 6)Det er en forbindelse mellom slektene Kielstrup og Scielderup.Nemlig gjestgivar Povel Clausen Svertzs (bror til Niels Clausen Svertz på Laberg gift med Susanne Jensdatter 'Kieldrup', se innl. 2) ettermann på Flåvær i Herøy Willum Mentzen Scielderup (f.1694 - d. 1745) vart gift 2 gang 1720 med Siri Helene Olsdatter Floberg. Denne Siri Helene var kusine til 'æhrdydige madamselle Rebecca Clausdatter Urbye' som vart gift 21 januar 1716 i Trondheim domkirke med 'velagte Monsr. Jens Jens(en) Kielstrup.Var det en tilfeldighet?Mvh Kurt Dahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av Rebecca Clausdatter Urbye (f.1690) sine besteforeldre kjenner jeg Niels Urbye og Thomas Ovid (noe usikker). En av disse kan da tydeligvis også være bestefar til Siri Helene Olsdatter Floberg (g.m. Willum Mentzen Scielderup (1694-1745). Hvordan kan linjen være ?Thomas Ovid fikk antakelig Rebecca's mor Ellen (1665-1722) i et 1. ekteskap. Om han fikk barn med sin 2. (?) kone, enken Anne Lauritsdatter Stabel, kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Kristian Fyhn

Når noen her kommer med opplysninger om personer, så må de opplysningene alltid tas med en viss klype salt. Det ser for meg ut som om noen ikke heller helt klarer å holde tunga rett i munnen.For de som enda ikke har fått det med seg så finnes det etterkommere av minst tre Fyhn-slekter (jfr. Hans Fyhn, København) her til lands, hvorav to fortsatt innehar etternavnet.Den gang jeg ble klar over dette faktum var jeg på en måte lettet, men på den andre siden så er det såpass mange navnelikheter i to av disse slektene.Bare la meg ta et eksempel. Det skrives om to Maren Fyhn`er her. Begge levde.Den ene som representant for den første Fyhn-slekta. Disse kom til Hokksund, Drammen, rundt 1650, men hadde også senere tilhold på Sunndalsøra. Denne Maren het Maren Hansdatter Fyhn.Den andre var representant for den andre Fyhn-slekta som kom til Molde fra Svaneke på Bornholm i 1723. Peter Andersen Fyhn, født 1696 Svaneke, død 30.06 1755 Molde. Han var gift i første ekteskap med Maren Hansdatter Langholt 1695-1724 Molde. De hadde en datter; Maren. Denne Maren er altså Maren (her referert til som Pedersdatter) Fyhn. Hun var født 1724 i Molde og døde 1771 på Kvernes, Kristiansund N. Det var HUN som var gift med Fredrik/ Frederic Schjelderup 1725-1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Kristian Fyhn

Når noen her kommer med opplysninger om personer, så må de opplysningene alltid tas med en viss klype salt. Det ser for meg ut som om noen ikke heller helt klarer å holde tunga rett i munnen.For de som enda ikke har fått det med seg så finnes det etterkommere av minst tre Fyhn-slekter (jfr. Hans Fyhn, København) her til lands, hvorav to fortsatt innehar etternavnet.Den gang jeg ble klar over dette faktum var jeg på en måte lettet, men på den andre siden så er det såpass mange navnelikheter i to av disse slektene.Bare la meg ta et eksempel. Det skrives om to Maren Fyhn`er her. Begge levde.Den ene som representant for den første Fyhn-slekta. Disse kom til Hokksund, Drammen, rundt 1650, men hadde også senere tilhold på Sunndalsøra. Denne Maren het Maren Hansdatter Fyhn.Den andre var representant for den andre Fyhn-slekta som kom til Molde fra Svaneke på Bornholm i 1723. Peter Andersen Fyhn, født 1696 Svaneke, død 30.06 1755 Molde. Han var gift i første ekteskap med Maren Hansdatter Langholt 1695-1724 Molde. De hadde en datter; Maren. Denne Maren er altså Maren (her referert til som Pedersdatter) Fyhn. Hun var født 1724 i Molde og døde 1771 på Kvernes, Kristiansund N. Det var HUN som var gift med Fredrik/ Frederic (Vogt) Schjelderup 1725-1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Kristian Fyhn

Når noen her kommer med opplysninger om personer, så må de opplysningene alltid tas med en viss klype salt. Det ser for meg ut som om noen ikke heller helt klarer å holde tunga rett i munnen.For de som enda ikke har fått det med seg så finnes det etterkommere av minst tre Fyhn-slekter (jfr. Hans Fyhn, København) her til lands, hvorav to fortsatt innehar etternavnet.Den gang jeg ble klar over dette faktum var jeg på en måte lettet, men på den andre siden så er det såpass mange navnelikheter i to av disse slektene.Bare la meg ta et eksempel. Det skrives om to Maren Fyhn`er her. Begge levde.Den ene som representant for den første Fyhn-slekta. Disse kom til Hokksund, Drammen, rundt 1650, men hadde også senere tilhold på Sunndalsøra. Denne Maren het Maren Hansdatter Fyhn.Den andre var representant for den andre Fyhn-slekta som kom til Molde fra Svaneke på Bornholm i 1723. Peter Andersen Fyhn, født 1696 Svaneke, død 30.06 1755 Molde. Han var gift i første ekteskap med Maren Hansdatter Langholt 1695-1724 Molde. De hadde en datter; Maren. Denne Maren er altså Maren (her referert til som Pedersdatter) Fyhn. Hun var født 1724 i Molde og døde 1771 på Kvernes, Kristiansund N. Det var HUN som var gift med Fredrik/ Frederic Schjelderup 1725-1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Kristian Fyhn

Det er viktig å ha tunga rett i munnen. Det er også forholdvis lenge siden jeg har brukt tid på den første Fyhn-slekta, kanskje nettopp fordi jeg er et medlem av den andre. Jeg burde funnet fram papirene på den første før jeg sa hvor den andre slekta har hatt tilhold.Det skulle være Surnadalsøra og ikke Sunndalsøra. Jeg beklager det. Uansett var det Mathias Fred(e)rik Fyhn født i Trondhjem 08.06 1785, død 03.03 1856, som var sogneprest i Surnadalsøra(/ Surnadal/ Surendal). Cand. theol 20.10 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

De omtalte Mathias Frederik Fyhn (1785-1856) fra Trondheim (prest i Stjørdal, Beitstad og Surnadal) og Maren Hansdatter Fyhn f. 1750 i Kristiansund var tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Erling O. Hagerup

I innlegg 46 er det opplyst at Christopher Mühlenphorts fornamn er Johan Christopher. Eg er svært interessert i om det skulle vere noko meir å tilføye om kjeldegrunnlaget for dette namnet. Då dette ligg noko på sida av temaet her, har eg valt å lage eit nytt:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.