Gå til innhold
Arkivverket

[#24219] Hans T. Olaison, Nielsville, (Polk county) Minnesota


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Da en slektning, Joseph Engebretsen (Hamberg)(19), ankom Ellis Island 27.3.1902 oppgir han at hans reisemål er Nielsville, Minnesota (Polk County). Reisen er betalt av en Hans T. Olaison i Nielsville. Så langt jeg vet var Hans Olaison ikke noen slektning, men et eller annet bånd må finnes mellom de to ettersom han hadde betalt reisen for Joseph.Kan noen hjelpe meg med noen nærmere opplysninger omkring denne Hans Olaison i Nielsville?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet denne - folketellingen 1900, Kristiania, Josef Engebrethsen, katolikk, volontør, f. 10.04.1882 LenkeDen utvandrede Josef E. (forrige innlegg) var 18 år i 1902, f. 1884, men oppgir hjemsted: Kristiania. Er dette én og sammen person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda, det er samme kroppen! For å korrigere litt først: Han var ikke katolikk, men tilhørte den Katolsk-Apostoliske Menigheten i Drammen/Kristiania, noe foreldrene og noen av søsknene også gjorde. Iflg. et tidligere innlegg her i DA var det en 'Jesus-kommer-i-vår-tid' dissentermenighet som oppstod i England sent på 1800-tallet, eksisterte aktivt (også i Norge) så lenge grunnleggerne levde og avgikk en stille død engang på 1950-60-tallet.Joseph ble født i Drammen, men flyttet med foreldrene til Kristiania ca. 1890. Derfor hjemsted: Kristiania.Joseph kan ha bodd i Nielsville i Minnesota noen år, men dukker opp i Stockton i California en gang på 1920-tallet, der broren Samuel også bodde (er ikke sikker på hvem som kom til Stockton først). Jopseph døde ugift i enkle kår i Stockton, CA 11.4.1943. Hva han gjorde og hvor han bodde før han kom til Stockton har jeg ingen peiling på, men ut ifra dødsårsaken (som jeg kjenner) kan det neppe ha skjedd på livets solside.Et sted må imidlertid jeg starte og det må bli med Nielsville, Minnesota og Hans T Olaisen.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

You could try contacting the Polk County historical society for some information.POLK COUNTY HISTORICAL SOCIETY Box 214 U.S. 2 East Crookston, Minnesota 56716-0214 USA Telephone 218/281-1038 Contact: Allen Brolsma, President, 218/281-1582 Museum Hours: 12 - 5 p.m. Tuesday through Sunday; June 1 - September 30Good luck, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.