Gå til innhold
Arkivverket

[#24254] Ole Knudsen forpakter Lindås f. ca 1815 og sønnen Christian


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiSøker opplysninger om Ole Knudsen forpakter Lindås f. ca 1815 og sønnen Christian Olsen som bosatte seg på Myklebostad (Mønska) i Lødingen/Tjeldsund er det han som bodde på Skårholmen i Lindås i 1865, konen het Berta Sjursdtr f. 1814 Lindaas Prgj. Vet noen om hans foreldre og hans kone, som ifølge Tjeldsundboken Bind IIa het Martha Larsdtr begge sal ifølge samme bok være fra Synnevåg.steinarolsen£tiscali.noSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her var det mye på en gang og noe forvirrende…Heter kona til Ole Knutsen Berte Sjursdatter eller Marte Larsdatter??I folketellingen 1865 (RHD) har jeg funnet følgende husstand [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1263&kenr=0020&bnr=0005&ln=000>Lenke – Er det denne Ole Knutsen og Berte Sjursdatter du sikter til? Sønnen heter Kristian Olsen, f. 1838, og slik du sier, er det en Kristian Olsen, f. 1838, Lindås, som bor i Løddingen i 1900 LenkeI FamilySearch har jeg funnet en Ole Knutsen som gifter seg i 1835 i Lindås med Marte Larsdatter Lenke og de får en sønn, Kristian Olsen, i 1838, Lindås LenkeI FamilySearch har jeg funnet en Berte Johanne Sjursdatter som gifter seg i Korskirken, Bergen i 1834 med en Ole Hans Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ole Knutsen var født på Verås i Lindås 1816 og døde i Austrheim 1897. Han var gift 1.g 1835 med Marta Larsdatter, f.1801 Førland i Austrheim og død 1863. De var paktere på Synnevåg i Austrheim i årene 1836 - 1844, flyttet så til Skorholmen i Austrheim. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Tanken slo meg faktisk – etter at mitt første innlegg var lagt på plass – at Ole Knutsen kan ha vært gift to ganger. På FamilySearch har jeg funnet Ole Knutsen, gift 6. nov. 1863 i Austrheim med Berta Sjursdatter Lenke.Tenk om det i 1865-tellingen hadde stått – slik det gjør i 1801-tellingen, at det var mannens annet ekteskap. Men jeg burde vel ha skjønt det, siden det var snakk om to ulike kvinner, men samme mann.Mvh Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS har jeg funnet:Knut Olsen, døpt 30.06.1816, Lindås, sønn av Knut Olsen og Inga Gudmundsdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220475093&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeHvis dette er den rette Knut Olsen, finnes det i 1801-tellingen en Knut Olsen, 16 år, på gården Verås i Lindås, sønn av Ole Knutsen og Marta Gregoriusdatter. Lenke, mens det bor en Inga Gudmundsdatter, 12 år, på gården ”Ystebøe”, Lindås, datter av Gudmund Jonsen og Kristi (Christi) Mikkelsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinar Olsen

Heibeklager den sene reaksjonen på svarene, men har vært litt opptatt i det siste.Beklageligvis ble spørsmålet noe kaotisk siden oppsettet her i Digitalarkivet sletter alle linjekift i det som sendes inn. Til tross for dette ser jeg at det er blitt forstått.Det stemmer nok at Ole K. var gift to ganger, men at det ikke fremkommer av 1865 ft desverre.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.