Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Thorstensen

[#24282] Joran Salvesdtr. f.ca. 1791 , Ugland gård i Grepstad, Vest-Agder.Bygdebokoppslag

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved folketellingen i 1801 finner jeg Joran sammen med sine foreldre og søsken på Ugland. Lenke Er der noen med tilgang til bygdebok for Grebstad som kan fortelle meg hva som står om denne familien?Jeg lurer på om Jorand kanskje giftet seg med Ole Tallachsen 19år som befinner seg på samme gården.Jeg jakter på en Jorand Salvesdtr. og Ole Tallachsen som mellom 1815 og 1832 fikk 10 barn i Kristiansand. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen som har tilgang til nevnte bygdebok kan gjøre et oppslag for meg. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olav A. Nielsen

Det er mulig at jeg har misforstått når jeg antar at den garden Ugland som etterlyses er garden Augland i forhenværende Greipstad kommune. Hvis det er tilfelle kan det opplyses at bind 2 av bygdeboka for Greipstad hvor informasjon om Augland finnes, fremdeles er under arbeide.Mvh. Olav A. Nielsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Hallo Olav.Jeg må tilstå at geografikunnskapene mine når det gjelder Vest-Agder før og nå, ikke er de beste.Jeg har kun opplysningene fra 1801-tellingen å forholde meg til.Den henviser til Ugland gård i Grepstad sokn i Sygne/Søgne prestegjeld.Om din opplysning om at denne gården blir omtalt i neste bind av bygdeboken, må jeg prøve å finne andre kilder som kan hjelpe meg videre. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Ut fra 1865 tellingen Lenke vil jeg tro at den Joran jeg fant i 1801 er den rette.Blant barna Joran og Ole fikk var Rachel Christine døpt 24.04.1824.De fikk også sønnen Salve døpt 01.02.1826.Begge disse bor som ugifte sammen med sin mor.Da gjenstår det å finne ut vilken Ole Tollachsen Joran giftet seg med.Det første baren jeg har registrert (FamilySearch) var datteren Anne døpt 04.01.1815.Jeg vil derfor anta at de giftet seg i 1814, enten i Kristiansand eller i Søgne. Mvh. Rune T.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive