Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#24331] Skifteprotokoller for Bærum Jernverk

Recommended Posts

Gjest Tom Langer

Ved Bærum bibliotek har jeg hatt tilgang til et kortarkiv som viser skiftesaker i Bærum. Det omfatter de større gården i området for de siste tre hundre årene. Jeg søkte primært etter skifter ved Bærum Jernverk men fant bare 3-4 slike saker.Leste nylig en slektsbok av Ø. Davidsen med tittelen 'Jernverksarbeider under 11 konger' - hvis jeg minnes rett. Her fikk jeg inntrykk av at skiftearkiver for Bærum Jernverk (og muligens andre verk) finnes i Statsarkivet på Kongsberg. Mine spørsmål er: Stemmer dette? Og eventuelt - hvordan er tilgjengeligheten for dette materialet (elektronisk, papir mv)?

Gjest Yngve Nedrebø

Bærum lå under Aker sorenskriverembete like til 1947. Det er bevart skifteprotokoller fra 1656 av. Disse er å finne i original i Statsarkivet i Oslo, men de er mikrofilmet til ca. 1850.Statsarkivet i Kongsberg har først og fremst materiale fra Buskerud, Vestfold og Telemark.

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det såkalte Overbergamtet (øverste myndighet for bergverksdriften sønnafjells) var fra 1680-åra lokalisert i Kongsberg. Jeg vet at det finnes skifter etter arbeidere ved Eidsvoll Jernverk i arkivene etter Overbergamtet. Skulle ikke forundre meg om du også finner skifter fra Bærum Jernverk der.Arkivet etter Overbergamtet ligger i Riksarkivet. Mer info: Lenke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.