Gå til innhold
Arkivverket

[#24341] Folldal.


Gjest Harald Rudiløkken
 Del

Recommended Posts

Grensa gikk like nedenfor Folldal kirke. Kirken ble betjent både av presten i Tynset og presten i Lesja. Jeg tror de var der seks ganger om året hver seg. Fra min tid i Folldal mener jeg å huske utsagnet om at grensa gikk 'langs hafella mellom Kvannsletten og Fløtten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Se også LenkeVed reskript 30.9.1735 ble Tynset prestegjeld delt i tre: Tynset sokn, Lille-Elvedalen sokn og Tylldal sokn utgjorde TYNSET prestegjeld, Innset sokn og Kvikne sokn utgjorde KVIKNE prestegjeld, Tolga sokn, Vingelen sokn og Dalsbygda sokn utgjorde TOLGA prestegjeld.Ved reskript 13.1.1747 skulle Folldal betjenes alternativt av sokneprestene i Tynset og Lesja.Ved kgl. res. 25.7.1860 med virkning fra 1.1. 1861 ble annekssoknene Dovre og Øvre Folldal, samt gnr. 3-15 i Dovre fraskillt Lesja hovedsokn og opprettet som Dovre prestegjeld.Ved kgl. res. 10.7.1862 med virkning fra 1.1. 1863 ble Lille-Elvedalen sokn sammen med Nedre Folldal distrikt fraskilt Tynset prestegjeld og opprettet som Lille-Elvedalen prestegjeld. Samtidig ble Øvre Folldal forent med Nedre Folldal til Folldal sokn som ble lagt til Lille-Elvedalens prestegjeld.Ved kgl. res. 17.12.1909 med virkning fra 1.1.1910 ble gnr. 23 bnr. 3 i Dovre kommune overført til Lille-Elvedalen kommune.Ved kgl. res. 19.9.1913 med virkning fra 1.1.1914 ble gnr. 52 bnr. 3 i Folldal sokn overført til Lille-Elvedalen sokn.Ved kgl. res. 7.2.1969 med virkning fra 1.1.1970 ble gnr. 1 bnr.2,3 og 9 i Dovre kommune overført til Folldal kommune.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Hvor den mulige grensa gikk på 1600-tallet, i forhold til den nyere grensa, skulle ikke ha så stor betydning, ettersom det aktuelle området var ubebodd på den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.