Gå til innhold
Arkivverket

[#24409] Handel i Eidsberg - 1890


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Har noen kopier av en kjøpmannsbok fra Eidsberg fra 1890.Gårder som er nevnt er Finnestad, Raanaas, Brennemoen, Løkke, Taagerud, Trømborg, Gjerud, Foltvedt, Kolshus, Pengerud, Fossum, Engen, Svartebæk, Skukkelstad.....Det kan virke som om denne forretningsenheten ligger rundt Eidsberg Stasjon.Noen som sitter med lokalkunskap om hvem som drev med handel i Eidsberg rundt 1890 ?Mvh Stein Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Sten.Jeg skal prøve å finne et kart for området på nettet.Neringsrud - også står det Øierud i parentes. Øierud ligger jo i Trønborg Annex ( 1801 ). Rent geografisk vet jeg ikke hvor Øierud ligger, men de fleste gårdsnavnene i Trømborg er nevnt som ' kunder '.Ytterst få fra Herland Annex, men mange fra Thve og Heensfjerdingen.En del gårder også fra Høie- og Tenorfjerdingen, få fra resten av Eidsberg.Ligger Øierud ( Neringsrud ) i skillet mellom Thve og Heensfjerdingen og Trømborg ?MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg oppfattet dette Neringsrud som matrikkelgården ikke langt fra Slitu, men du skriver nå at det også er en del gårder fra Tenolfjerdingen med i regnskapet, slik at det kanskje likevel dreier seg om denne gården.Når du sjekker kartet over området burde du samholde det med Oluf Ryghs 'Norske Gaardnavne'. Mange gårder har samme navn, og misforståelser kan dermed unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jernbanen gjennom Eidsberg (østre linje) kom i 1882. Som de fleste andre steder i landet medførte vel dette endringer i næringsstruktur og bosetning etc… Det er vel grunn til å tro at tettstedet (byen ??) Mysen vokste fram nettopp ut fra dette.Jeg tittet litt i FT.1900, og får inntrykk av at det er mye handel og håndverksvirksomhet i områdene i og omkring Mysen-gårdene (Krets 4, a og b). Faktisk virker området allerede urbant med sakførere, lege, avisredaktør, fengsel etc…IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei igjen og takk for tipsene.Ideen om at det var Neringsrud var bare en tanke jeg fikk når jeg tittet litt i FT1900 for Eidsberg.Jeg skal gjøre som du sier med å sjekke gårdene med Oluf Ryghs 'Norske Gaardnavne'.Jeg registrerer kundene først, så prøver jeg å 'prikke' inn gårdene på kartet, samtidig som jeg samholder det med Oluf Ryghs 'Norske Gaardnavne'Tanken på at det kan ligge rundt ved Eidsberg Stasjon har jo slått meg.. stationsmesteren er også en kunde...Takk igjen for engasjementet.Med vennlig hilsenStein Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.