Gå til innhold
Arkivverket

[#24434] Nils Jensen vestre/nedre Løken i Lunner f. ca. 1679, og kone


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nils Jensen Løken skjøtet 24/3 1732 fra seg gården til sin datter og svigersønn, angivelig med sin kone Anne Hansdatters samtykke. (Løken nedre/vestre gnr. 41, bnr. 1, matr.no. 37, løpenr. 68).Jeg har ikke selv sett dette skjøtet, så jeg vet ikke om opplysningen stemmer.Både Nils og Anne skulle således begge være døde etter denne datoen, 24/3 1732, men jeg har ikke funnet dem innført som begravet i kirkebok for Jevnaker/Lunner.En 'Anne Niels Løchen i Opdalen' ble begravet 28/7 1726, uten oppgitt alder. Var dette evt. en datter?Kan kanskje Nils og Anne ha flyttet til et annet sted etter at de solgte gården fra seg? Jeg har tidligere tatt det nærmest for gitt at de fikk føderåd på gården, men for kort tid siden fikk jeg en mail fra en person som nevnte en Anne Hansdtr. Huser 57 år som ble begravet 24/4 1732. På Huser bodde på denne tid Gulbrand Jensen f. ca. 1670/74, og han var trolig bror til Nils Jensen Løken (Nils hadde med sikkerhet en bror Gulbrand). Kunne Nils og Anne kanskje ha kommet til Huser? Noen som vet om en Nils (Jensen) Huser sees begravet? (Har ikke selv tilgang til mikrofilm for tiden). Jeg vet forresten ikke navnet på Gulbrand Husers kone. Det er selvfølgelig mulig at hun også kan ha hett Anne Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.