Gå til innhold
Arkivverket

[#24548] Thomas Torkildsen i USA

Gjest Magne A. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Etter at amerikanske myndigheter begynnte å 'stramme inn' reglene for immigrasjon tidlig på 1900-tallet, så ble det mere vanlig å ta 'en spansk en', altså å si at en skulle til en søster eller lignende..., som allerede var der.Familiegjenforening..., det er vel det debatten går på her hjemme nå, 100 år senere...Men jeg skjønner ikke hvorfor Thomas Torkildsen skulle måtte prøve seg på noe sånt, for meg ser det ut som at han har bodd i USA i 30-40 år, helt siden 1883. Og han giftet seg i Saginaw, Michigan i 1887. De turene han tar 'over dammen' i 1916 og 1921, ser ut til kun å være for å besøke hjemlandet [Norge].Han reiser tilbake til samme kvinne både i 1916 og 1921, i 1916 kalles hun Kristianne Arnesen.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja det er et mysterium!Men VAR han amerikansk statsborger? Måtte amerikanske stasborgere fylle ut/bli registrert som 'aliens' (utlending) etter å h vært utenlands en tur? (se lenkene i (6))Selvsagt synes det likevel rart med 'søsteren'... Han hadde jo i hvert fall familie i 1910.Er fortsatt spent på å finne rett image i 1910-tellingen.En mulighet er jo å lete i Bay City etter eventuelle obituaries - de sier ofte mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ut ifra manifestet i (6), så ser det ut som at han fortsatt er norsk statsborger i 1921.Ser du noen alder på denne Kristiane Arnesen? Det er vel mannen Arne Arnesen som er f. ca 1876...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Magne; hvor 'sikker' er du på at Thomas ikke hadde en søster som het Kristianne?Har du f.eks kun folketellinger å forholde deg til, så trenger hun selvfølgelig ikke være der... La oss si at hun er født i 1876, og emmigrerte når hun var rundt 20 år...? :-)På LDS så finner jeg i tillegg til de 2 søstrene du nevner [inga & Maren] også en bror Anders Christian, født i Oslo 24 Aug 1871, døpt i Domkirken.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Svar på spørsmål om alder på Kristiane Arnesen:Hun var 41 år i 1920; mannen Arn(e) var 44 Barna nevnt i (8) var i alderen 9 til 18 år gamle. (KILDE: US Census 1920; City Bay Michigan)Forøvrig er Jan's siste spørsmål om flere søsken svært så aktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Jeg fant fam. Arnesen som immigrert den 28. januar 1904! De reiser til Bay City, og står på linje 25-29 i dette manifestet: LenkeOg her er en interessant ting, hvem er denne Kristiane Thorkildsen (61 år) som reiser sammen med de (linje #24)???? Kan det være moren til Thomas?I kommentar feltet står det visserlig noe om fru Capt. Thomas Thorkildsen...!!!Så her er det noe slekt, Magne!Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Får det jo ikke helt til å stemme med at Greger er enkemann i 1900 da..., kommentarer til det?Noen som klarer å tyde alle opplysninger i Manifestet i (31)?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her reiser de fra Bergen den 14, januar 1904: LenkeHvem er denne MaskinistsHustru Kristiane Torkelsen (Tjær) som reiser sammen med de???Det må da være kona til Greger?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Bordarbeider Arne Arnesen fra Hosanger giftet seg med Kristiane Torkildsen Dybvaag den 22 Apr 1899: LenkeKristiane må jo være søsteren til Thomas!! :-)/Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Kjære venner. Jeg er mer enn overveldiget. (29)Nei, jeg er slett ikke sikker på at det ikke kom til flere søsken etter hvert. Det er trolig at dere har rett, det meste tyder på det. Ellers har dere gitt meg mye som kaster lys over historien, videre til innleggene; (31) Kristiane Torkildsen er nok min oldemor Christiane Andersdtr Kjær f. 9/1-1837, Søndre Kjær Prgj., Vestfold. Oppgitt alder (61år) skulle tilsi at hun var f. 1843, men det stemmer nok dersom vi tar hensyn til kvinnelig forfengelighetsfaktor. Hun døde forresten 18/1-1926, hun ble altså svært gammel, og bodde i en årrekke nettopp hos min farfar August i Kronstadbakken. (33) Det var nok ikke noe lykkelig ekteskap, og det er nok grunnen til at de gjensidig har avskrevet hverandre. Men det var hyggelig at hun fikk seg en tur til USA, hun hadde ellers et meget slitsomt liv vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Klarer ikke å holde fingrene fra fatet. Først hvordan finne (relativt lett) fram i US Census 1910: Når navnet er funnet (Thomas Thorkildson i dette tilfellet), legg merke til 3-WD (ward), BAY (township) 1-PCT (precinct), Roll 637, page 64A. Ved å trykke 'Browse the 1910 osv' kommer 3 mulige townships opp. Trykk 'Other Townships' og en side med ulike 'District' kommer opp. Under 'District 39' finnes Ward 3, presinct 1. Åpne denne, og Roll 637 vises i underkant av siden. Bildet som åpenbares er side nr. 59 (A), se fete typer i øvre kant litt til høyre for midten. Så er det bare å bla framover til side 64 (A), dvs. 10 ganger.Her finner en da: Thorkildson, Thomas, 50, Head b. in Norway, Sailor, immigrated 1882. Miggie ? eller Maggie? eller Missie?, 38, Wife, b. Michigan, parents b. Canada (Fr.) O. Ontario? (Foreldrene var muligens fransktalende) De hadde vært gift i 23 år. Hun hadde fått 4 barn hvorav 2 var i live, nemlig: Dinah, 16? eller 6? b. Michigan. Tomina, 5, b. Michigan.På tilsvarende måte kan en finne Arne Arnesen med familie i 1910. (District 44, 5-WD, 2-PCT, roll 637, page 192A) Her bor også nevøen Lars Larson, 18.Når det gjelder manifestet av 1904 synes jeg det står: Kristiane Thorkildsen 67, W(idow), Wife, Son Capt. Thomas Torkildsen, 220 Jefferson Ave(nue) Bay City, Brother in Law.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Gunleif;Poenget er nettopp at du IKKE skal holde fingrene fra fatet. Tusen takk!!Da er det endelig bekreftet. Flott er det også at muligheten for at det var flere barn er stadfestet. Dinah/Diana har vi jo eksakt fødselsdato på fra tidligere. Tomina og etterslekt må vi forsøke å finne.Kjempeflott med 1904-manifestet!En personlig takk til deg for at du har lært meg å utnytte Census 1910 bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Litt meir frå SSDI :-)BARNETT, TOMINA 385-32-5759 MI 13 Mar 1905 Oct 1980 MI Holly, Michigan 48442 Holly, Michigan 48442Det er forøvrig ei Thomina f. 1906 og ei Tomina også f.1906, men begge er 'issued' i Minnesota.Denne som eg har funne her er frå MI, så kanskje...Venleg helsing Mariann(som forresten _nesten_ ser bort til Rubbestadneset, og er syskenbarnet til Rolfen i Innvær :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Jeg syns resultatet av denne saken har gått langt over forventning!! :-) Det er utrolig hva man kan finne i løpet av et døgn...Ikke bare er Thomas lokalisert, men det har kanskje tom. dukket opp en ny søster... For å finne ut mere om denne Kristiane Torkildsen, så må du vel til kirkebøkene for Dybvaag (Aust-Agder?), døpte ca 1878. Har du kjennskap til om Gregar og Christiane bodde der i 1878?Søkte for morro skyld etter 'Tomina' født ca 1905, og det finnes bare en i hele Michigan; TOMINA BARNETT f. 13 Mar 1905, d. Okt 1980, 48442 Holly, Oakland, MI, SSN: 385-32-5759 Her snakker vi nok foreløpig om et skudd i blinde, men man vet jo aldri...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Folketellingen for dette området ble foretatt 19. april 1910, og Tomina's alder er oppgitt til 5 år, så det kan passe at hun var født før denne dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,hvordan komme videre?På [url="http://www.anywho.com/>http://www.anywho.com/ så finner du 2 personer med etternavn=BARNETT og zipcode=48442, dvs de bor i samme område som denne Tomina i innlegg (40/42).Legger ikke ut navn og tlf nummer her av personvernhensyn, men et brev eller telefon til de kan avklare om de er i slekt, og om denne Tomina er født Thorkildson. Likeledes kan du bestille hennes dødsattest fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er ikkje dødsattesten du får på SSDI, det er eit 'kort'/lapp der det står namn på personen og f.dato, evt.arbeidstad og foreldra sitt namn.Dødsattesten må ein bestilla annan stad, eg har altså gløymt kva det heiter :-) :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Jepp! :-)(eg trudde det var noko med vital..., men eg var ikkje sikker, det må vera alderen!! eg har iallfall bestilt sånne nokre gongar)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

I tilknytning til (12) la jeg inn et nytt tema 24576: US Census 1910 - hvordan finne rett image?Det kom ett svar; fra Jo Ann:Cannot forward image but this is the information: Living at 220 Jefferson St. Thomas Thorkildson, 50, age at first marriage 23, immigrated 1882, born Norway, parents born Norway, sailor on lobster boatMinnie, wife, 38, age at first marriage 23, born Michigan, parents born Canada (French X), 4 children, 2 living.Dinah, daughter, 16, born MichiganTomina, daughter, 5, born IndianaJo Anne observerte et par detaljer som er interesante og som øyensynlig ingen av oss andre har fått med:På tellingstidspunktet var Thomas mannskap på hummerbåten Minnie; og viltigere: Tomina ser ut til å være født i Indiana, noe som gjør at hun må sjekkes på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Jeg ser at Jo Anne's tolkning av folketellingen divergerer noe fra min. Dette skyldes nok at enkelte 'hiroglyffer' er vanskelige å tyde, ihvertfall i den digitaliserte versjonen.Nå har jeg intet ønske om å lede noen inn på feil villspor, men jeg mener at Tomina's fødselssted er oppgitt til å være Michigan. Det ville dessuten ha vært underlig om hun ble født i Indiana all den tid Thomas sin adresse er Bay City både i 1904 og 1910.Hennes tolkning av konas navn, Minnie, ser korrekt ut. (Jeg ville helst at det skulle være Maggie, se innlegg 11)Når det gjelder ekteskapets varighet, skal det i rubrikken føres 'Number of years of present marriage', oppgitt til 23 for begge. Herav følger at Minnie var 15-16 år da hun ble gift, så noe her er trolig ført feil.Det er imponerende at hun klarte å tyde 'on lobster boat'; jeg finner det totalt uleselig. (Men kan det da ha vært på Lake Michigan eller andre av The Great Lakes? Eller finnes det hummer i disse sjøene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Gunleif; jeg heller til at du har rett.Jeg har ikke gått inn igjen og sjekket imagen; men jeg har konstantert at det IKKE finnes noen Tomine som passer i Indiana, og ettersom det er et uvanlig navn, tyder alt på at du har funnet rett dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.