Gå til innhold
Arkivverket

[#24548] Thomas Torkildsen i USA


Gjest Magne A. Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Selv om det riktignok kan se ut som konenes nav er Minnie på image'n; tror jeg nok at vi skal se på innlegg (11) igjen. Der står det at han giftet sg med Maggie Gonnico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne A. Larsen

Igjen og igjen må jeg bøye meg i støvet og takke for alt dere har gitt meg. Det er langt mer enn jeg kunne drømme om. Fra Mariann fikk jeg oversendt en 'Obituary' på Tomina G. Barnett som døde 2/10 1980. Dermed er det bekreftet at info i (38) er korrekt, og at hennes foreldre var Thomas og Minnie Gonya Torkildsen. Jeg siterer videre;' Surviving are nephew, Norman Malotte of Holly, grandnephew, Robert Malotte of Holly, grand-niece Charlotte Malotte of Ontonagon and brother-in-law Edward Harris of Davisburg'. (42) Nei, jeg vet ikke om fam Torkildsen bodde i Aust Agder i 1878, men det undrer meg ikke. (11) + (51) Minnie Gonya eller Maggie Gonnico, jeg har vanskelig for å se at dette kan være 2 personer? Synspunkter? Kjære venner, dere har allerede gitt meg så mye at jeg knapt kan vente meg noe mer. Men, det skulle likevel vært kjekt å vite når Thomas og søster Kristiane og evt. andre døde samt begravelsested. Jeg blir nå bortreist i ca 14 dager, lev vel alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Kanskje på tide med flere hypoteser:U.S. Census av 12. juni 1880 viser at det i Negaunee City, Marquette County, Michigan bor en enkemann med navn Louis Goneau, 42 år. Han har fire stebarn hvorav tre født i Canada og et i Michigan, og tre barn, alle født i Michigan. Foreldrene til samtlige barn er født i Canada. Et av barna heter Minnie og er 7 år gammel. Minnie's alder, fødested samt foreldrenes fødested passer. Fornavn passer delvis. Etternavnet Goneau likner både Gonnico og Gonya. Men så var det dette med Maggie da. Kanskje burde originalkilden til (11) kontrolleres?Thomas vendte tilbake fra Norge i 1921, men da til sin søster. Han er oppgitt å være 'Single'. Det kan bety at Minnie var død, eller at de var skilt. Siden han tilsynelatende ikke er å finne i 1830-tellingen kan bety at han da er død. Uansett ville han da ha vært en tilårskommen herre på ca. 90 år.Datteren Diana's fødselsdato (11) stemmer med Diana Emery (19). Kan det være en tilfeldighet? I 1920 bor en Diana Emery (26 år) i River Rouge, Wayne, Michigan. Mannen heter Heston L. Emery (29 år). Begge er oppgitt å være født i Canada, og språket er 'French'. De har 4 barn, alle født i Mchigan. Familien finnes på samme sted i 1830, nå er mannen kalt Hektor Emery, han 40 år og hun er 36 år. Begge er fremdeles født i Canada, og de har nå 7 barn. Diana hadde immigrert til USA (fra Canada) i 1911, og var 18 år da hun giftet seg, altså ca. 1912. Flyttet barna Diana og Tomina til Canada kort etter 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Diana Emery's barn i 1930: Adrian 16, Maurice 14, Anita 12, Richard 10, Dolores 7, Patricia 4, Jacqeline 3. Mye franskklingende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg kan ikkje la vera å fortelja dette, sjølv om Magne Larsen er bortreist....Gunnleif Sedal skreiv i eit tidlegare innlegg i denne 'serien', at han ikkje kunne halda fingrane av fatet, eg 'lir' nok også av den sykja :-) (dvs. eg føler meg ikkje så veldig sjuk :-)Eg såg jo i nekrologen til Tomine at ho hadde ein nevø ved namn Norman Malotte, min vesle tanke var då at dette _kanskje_ var ein son av Diane(sjølv om det ikkje stemde med Emery) som var oppkalla etter son til Tomas og Minnie...(visst de les i det skrivet som Tor Rustad fann(11))Det visar seg å vera rett!! Diane(ho vert kalla det i nekr.) hadde ein son(Norman), han fekk ein son og ei dotter og to barnebarn, dette vert jo hyggeleg melding for Magne når han kjem att :-)Norman var gift med denne dama: MALOTTE, CHARLOTTE 382-05-7688 MI 31 Jan 1912 Jun 1982 MI Holly, Michigan 48442Diane har sannsynlegvis døydd før SSDI registreringa starta, eg finn ho iallfall ikkje...Godnatt!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Nei, vi kan ikke gi oss nå. I 1930 bor Diana Malotte i hus nr. 1700, Dover Road, Ferndale City, Oakland County, Michigan. Hun er 36 år, enke med eget hus, og livnærer seg som musikklærer(inne). Født i Michigan, norsk far og 'michigansk' mor. Hun har en sønn, Norman E. på 13 år. Hans far var født i Canada (Engelsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Her er flere opplysninger, disse fra folketelling i Detroit City, Wayne County, Michigan; utført 19. januar 1920: Joseph? Cadaiette eller Cadarette 57 år, carpenter, f. i Canada, canadiske foreldre, og kona Minnie A. 47 år, f. i Michigan, canadiske foreldre. Han har stedøtrene Diana C. Malotte 26 år, f. i Michigan, norsk far og 'michigansk' mor, og Tomina Cadarette 15 år, f. i Michigan, 'michigansk' far og norsk mor!! Diana er musiker i teater, er skilt og har sønnen Norman R. Malotte 3 år 8? måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ettersom hvem som helst kan lete i White Pages [url="http://kevdb.infospace.com/home/wp/detail/kevdb?KCFG=US&OTMPL=/wp/results_detail.htm&FF=1&QFM=N&QN=malotte&QF=norman&QC=&QS=&actnav=org&showrec=223768:res-us&TQA=&TQC=sterling&TQS=ak&QP=&QST=&QHN=&wqp=&QZ=996720000&QK=1&QO=us&QD=&DM=&&QI=0&jnum=1&jindex=0>Lenkeså er det vel ikke så stor synd å opplyse om at det finnes en Norman Malotte i Alaska. Han har dessuten mellomnavn som begynner med 'P' (R?) Det kan jo være en viss mulighet?Det lar seg gjøre å følge mannen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eeh, eg må visst ha vore noko uklar i mitt siste innlegg(64)!! Beklagar.Det er altså Norman R Malotte sin obit eg har funne, og han er død :-)Han døydde i mars 1982.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er vel jeg som skal beklage; burde sett det ut fra innlegget.Norman fikk jo en sønn, vet du navnet? Jeg registrerer at det på min lenke til USsearch er oppgitt alder 61 på en av oppfgøringene. Ikke noe vanlig navn; så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Jada, eg har namnet her, men er redd for å få på 'pukkelen'(det betyr refs :-)(Norman si dotter er iallfall i live, for ho har eg funne i katalogen....)Difor sender du meg gjerne ein mail? Adressa står i eit av mine innlegg her....Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Mariann;ettersom du har funnet datteren er det vel klart til å opprette kontakt når Magne kommer tilbake??Forøvrig; ettersom du har navnet på Norman's sønn skulle det la seg gjøre å finne han om han fortstt lever.(kanskje tilfeldig - men i hele Michigan finnes fire telefoner registrert på Malotte. To av disse er frakoblet; ett er et sykehjem - det siste er i Battle Creek rett vest for der de holdt til.)Sender deg en epost med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-)Eg har fått mail frå Magne, så eg sender(kunne sjølvsagt _ha_ sendt, sjølv om han ikkje er heime)mail med obit`en(obitane? eg prøver å få tak i fleire) når han er tilbake.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Magne A. Larsen

Se (53). Ja nå er jeg tilbake i heimen og jeg ser at dere har arbeidet ufortrødent videre, og med godt resultat. Stor takk til dere alle. Fra Mariann har jeg fått 'Obit' på Norman R. Malotte, og etter sigende er flere under veis. Jeg gleder meg storlig, og vet ikke hva jeg kan gjøre til gjengjeld. Hva mer kan jeg si enn takk, takk og atter takk. Med vennlig hilsen Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

I innlegg 66 har Gunleif Seldal funne Minnie(x-Torkildsen) i 1920 teljinga, er det mogeleg å finna henne i 1930 og? Eg trur etternamnet er Cadarette.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.