Gå til innhold
Arkivverket

[#24584] Kirsten Olsdatter f ca 1756 i Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på Kirsti Olsdatter som ble født i ca 1756 i Rana, og det er blant en av min venninnes aner.Kirsti var gift med Ivar Olsen som var husmann under Vesterfjell og født ca 1753. De hadde disse barna-Maregrethe-Ola-Ane født 1792-Kristen født 1794-Fordel født 1796. Fordel flyttet til Dønna, og ble der gift med Helena Nicolina Andreasdatter den 03.11.1839. Da hadde blant annet datteren Anne Kirstine født 13.02.1837.-Kirsti født 1799I Gårdhistorien torien for Rana står det at Kirsti var fra Ørtfjellet, og der er det en Ole Alexandersen som har en datter med navnet Kirsti, men denne skulle være i Nevernes og ikke Vesterfjell. Er dette den Kirsti jeg er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg går ut fra at dette er dine folk, Westerfield, Ranen, 1801 – Kiersten Olsdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11833.wc2&variabel=0&postnr=4202&fulle=true&spraak=n>LenkePå hjemmesidene til DIS-Norge, Slektsforskerbasen, har jeg funnet følgende personer registrert på gården Ørtfjellet Lenke, Nevernes nordre Lenke og Nevernes søndre Lenke.På slektssidene til Aud Anni Bjerkli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette var veldig til nytte. Kirsti Olsdatter og henens foreldre er jo min venninnes aner, men jammen fant jeg ikke noen av mine aner lengre bak her. Min venninne og jeg har Jonas Nilsen Budde og Anna Alxandersdatter Brugmann som felles aner ser jeg. Fra disse og bakover har jeg jo selv en del. Tusen takk for svaret. Nå får jeg virkelig mye å jobbe videre med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar opp dette temaet her, og lurer på om anenr. 322 i linken som ble lagt ut i innlegg 2 har slektsmessig forbindelse til Ørjan Gregussen som kom fra Jamtland. Jeg har en sønn på han som heter Jens Ørjansen, men har bare navnet i slektsprogrammet. Kan Ørjan ha blitt far til Jens så sent som i 1692?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Anne Lise, det var hyggeleg at eg kanskje kan hjelpa deg litt, du har hjelpt meg mykje!!Ørjan Gregussen/Greissa er ein av mine aner. Det eg har er at Ørjan hadde fire barn, Gregus f.1651, Niels f.1655, Ole f.1665 og Niels f.1676.Det kan sjå ut som det var fleire barn, eg ser då på avstanden i år mellom borna. Eller kanskje det var fleire born som døde, og at det i tillegg var fleire ekteskap.Ørjan Gregussen døydde ca.1695.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I følge de opplysninger jeg har så hadde Ørjan en sønn Jens som var født ca 1666, denne Jens giftet seg i 1710 med Inger Andersdatter. Jens ryddet gård på Storforshei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hurra da har jeg oppfattet riktig. Vet ikke hvor jeg har fødselår 1692 fra, men 1666 passer jo bedre. Den Jens jeg er ute etter giftet seg også med Inger Andersdatter i 1710, og da må det være den Jens som det her er snakk om. De bosatte seg på Storforshei.Problemet var vel egentlig at jeg syns det ble stor avstand aldersmessig mellom far og sønn(1625-1692 selv om dette er mulig, og begynte å tro at det kanskje var en generasjon eller 2 imellom.Ørjan er jo også blant mine aner på minst 2 grener, men denne gangen forsker jeg jo for en venninnes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! Jens Ørjansen giftet seg med Inger Andersdatter søndag mellom nyttår og helligetrekongersdag i 1711. Kirkebok for Hemnes 1704-1728, side 64 Jeg har også at Jens var f.1666Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

En søster av Jens het Karen, og jeg vet at Øystein Lillegard har skrevet om hvem hun var gift med. Jeg finner det ikke igjen nå som jeg omsider skal skrive det inn. Noen som kan legge inn lenke til det temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Anne Lise- Det er riktig at jeg har prøvd å finne ut litt om Ørge sine barn, men jeg har ikke funnet noen ektefelle til Karen. Når hun gravfestes Alle helgensdag i 1733 (76 år gammel) så ser det ut for at hun kanskje ikke er gift. Jeg kan henvise til innlegg nr. 28122, der jeg har etterlyst opplysninger om Ørge sine barn. Jeg har nå fått bekreftet fra Rana slektshistorielag at Ørge nok ikke hadde en sønn som het Ørge (fremkom i ett nummer av 'Våre forfedre' i 2002). Jeg har også fått opplyst at de har planer om å legge ut innformasjon om Ørge sin slekt på hjemmesiden til foreningen.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Øystein, men det er ett eller annet om denne slekten du har skrevet på Digitalarkivet som jeg ikke har fått skrevet inn. Det er noe du har skrevet etter jul en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder Rana Slektshistorielag så kommer jeg meg kun inn for å lese, og det er vanskelig å legge inn et brukernavn man ikke har for å åg videre der. Forklaringen som står på siden som skal forestille å være hjelp forstår jeg ingenting av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Når det gjelder slekten til Ørge, så forstår jeg det slik at det blir en åpen side slik at alle kan lese den. Jeg har selv ikke 'logget' meg inn på hjemmesiden, men jeg forstår det slik at du må lage din 'egen profil', slik at du må logge deg inn med navn og passord som du lager selv. Det er mulig jeg tar feil her? Med hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Svar til Innlegg 11: Jeg tror det her må siktes til den 'ukjente' datteren til Ørge. Sitat fra 'våre forfedre' 2.2002 side 11: 'Han hadde også en annen datter som var to ganger gift. En sønn fra hennes første ekteskap var Anders Lien.' Jeg kjenner ikke til hviken Anders Lien det siktes til, er det noen andre som gjør det? Kan det være Anders Andersen Langfjell????? Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Tillegg til forrige svar: Det opplyses i videre i 'våre forfedre' om den ukjente datteren av Ørge; 'Hennes andre ektefelle var Niels Nielsen, de bodde på gården Lien'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.