Gå til innhold
Arkivverket

[#24615] Guttorm Fredrichsen, Gudbrandsdalen


Gjest Frank Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Berentsen

Guttorm Fredrichsen, Wolle Født ca. 1754, død 24. november 1820. Han brukte flere ganger navnet Wolle. Gift 5.november 1786 i Domkirken i Bergen med Anna Madsdatter. Født ca. 1761 Da Guttorm ble gravlagt 3. desember fra Korskirken har presten ført Gudbrandsdalen som Guttorms fødested.I stamruller for Gudbrandsdalsk kompani finner jeg en Guttorm Fredrichsen. Dessverre står ikke fødselsåret der. Han er der ført opp under gården Sandboe (nu Sandbu?) i Vågå pg.. Like nord for Sandbu finner jeg en gård/plass med navn Vole.I folketellingen fra 1801 finner jeg under gården Sandboe husmann Fridric Guttormsen 74 år, og hans kone Synnev Nilsdatter 70 år. Begge i første ekteskap.Er det noen som vet om denne Guttorm som er nevnt i stamruller for Gudbrandsdalsk kompani er den Guttorm som bosatte seg i Bergen, og om de fra folketellingen i 1801 er hans foreldre? M.v.h. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet i FS Guttorm Fredriksen, døpt 05.10.1760, Vågå, sønn av Fredrik Guttormsen og Synne Nilsdatter LenkeMen for det første er ikke FS alltid til å stole på, og for det andre er kanskje ikke dette 'din mann'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Tak til deg Grethe.Jeg er usikker på om han er den rette personen, da fødselsåret ikke stemmer. Ved folketellingen i 1801 var han 46 år, og da han døde i 1820 var han 67 år. Men det er jo mulig at begge disse opplysningene er feile, og at det er rette personen du har funnet. M.v.h. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Med fødselsår 1760 vil han være 41 år i 1801, og alder kan være +/- i folketellingene. Men FS er som sagt ingen base uten feil!!Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Er det noen som har tilgang og anledning til å se hva som står underpost 734 Guttorm Friderichsens anmerkninger i stamrullene for Gudbrandsdalske kompani? M.v.h. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.