Gå til innhold
Arkivverket

[#24630] Opplysninger fra Folkeregistret?


Gjest Gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar andre myhre

Kan noen fortelle meg hva og hvilkene opplysninger man kan få ut hos F.R. Hvor langt tilbake, fram osv.Hvilkene regler gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Minner om noe jeg har tatt opp her før, uten at jeg tror det har blitt diskutert videre. I Sverige kan man kjøpe en CD-ROM 'Sveriges dödbok' med data tatt fra folkeregisteret over alle svensker (over 4 millioner) som døde mellom 1950 og 1999 (for de som døde før 1970 er kun personnummer, dødsdato, dødssogn og sivilstand, men ikke navn registrert, etter 1970 også fullt navn, adresse og fødesogn). Det burde da være mulig å få til noe slikt i Norge, helst her på Digitalarkivet. I Norge ble det Sentrale Personregister opprettet i 1964 og inneholdt alle som bodde i Norge i oktober 1960, alle som ble født mellom 1960 og 1964 og alle norske statsborgere som innvandret til Norge mellom 1960 og 1964. Fra 1964 er dette holdt a jour av Folkeregistrene i kommunene, dvs. at det inneholder fulle opplysninger om alle mennesker som har dødd i Norge fra 1964, sannsynligvis også fra 1960. Å få alle dødsfall etter 1960 i Norge søkbare på nett med navn, fødselsdato, dødsdato og siste adresse skulle teknisk være en enkel sak da dataene ligger på databasen til Sentralkontoret for folkeregistrering i Skattedirektoratet. Men hva må til for å få det til? Personvernhensyn skulle vel ikke være viktige hvis man kun holder seg til avdøde personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det har man ja, samt en tilsvarende for 1980. Foruten at man kan gå til allmenhetens terminal på folkebokføringskontorene og selv søke i databaser med fulle navn, fødselsdatoer med videre på alle personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.