Gå til innhold
Arkivverket

[#24693] Peter Andreas Larsen, Stortingsmann


Gjest Hans Helge Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Helge Karlsen

Jeg ønsker opplysninger om Stortingsmann Peter Andreas Larssen født 1859. Han satt for Venstre og for Troms fylke i Stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge Lindstøl: Stortinget og Statsraadet (1914) var Peter Andreas Larssen født på Skjælvenes i Balsfjorden 14. juli 1859 som sønn av gardbruker og fisker Lars Hansen og Cecilie Marie Andersen. Han var gift med Marie Kristine Hansen, datter av Hans Hansen og Beret Olsen. Han var medlem av Lagtinget og landbrukskomiteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Mjelde

I ditt førre innlegg under tema 24689 (som no er 'lagt passiv'), skreiv du m.a.: 'Men jeg mangler noe om Iver Iversen som var bosatt i Balsfjord.Jeg kommer bare til at han kommer fra 'Hedemarken'i arkivene, og der stopper det. Han var også gift med Serine Olsdatter, og det er alt jeg finner bakover. Det sies at kirkebøkene i Gausdal brant slik at videre spor er borte. Jeg vet ikke om det er noe der. Jeg håper å få hjelp. På forhånd takk Hans Helge Karlsen'Eg kjenner ikkje til om det har vore nokon kyrkjebrann i Gausdal, eller brann på prestegarden, slik det var i nabobygda Biri. Men eg har i alle fall funne mikrofilm frå kyrkjebøkene på Riksarkivet, og no er ein god del opplysningar frå kyrkjebøkene også lagt ut på internett på mormonane sin database, LenkeDer fann eg at Ivar Iversen (d.y) var født 6. nov. 1812 av foreldre Ivar Iversen, f. 14. nov 1790, og kona Ingeborg, f. Andersen. Det er ingen opplysningar å finna om utflyttingar or soknet, men det mest sannsynlege er det som kjem fram av FT 1865 om at han har flytt til Balsfjord, sjølv om fødestaden er oppgjeven til å vera Hedemarken', som vel ikkje er namn på nokon kommune eller kyrkjesokn. Det er vel mest å forstå som 'ein stad sørpå, på Austlandet', og Gausdal ligg ikkje langt frå grensa til Hedmark. Ivar Iversen d.e. hadde minst 6 sysken, og den eldste av dei, Morten, var tippoldefar til kona mi. Eg har difor ein del meir opplysningar om denne slektsgreina, så om du er interessert, kan eg gjerne senda dei til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hans Helge Karlsen

Jeg takker så meget. Mange i min kones familie har prøvd å finne noe om Iver Iversen, men de har strandet. Det de fikk, var at kirkebøkene var brent i en brann. Men det ser da ut for at det ikke stemmer. Vi er interessert i de opplysninger som du kan sitte på. Kona mi har aner til Iver i Gausdal. Jeg kan sende deg når jeg er ferdig, en oversikt over slekt her i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.