Gå til innhold
Arkivverket

[#24716] Sogneprest Johan Mikkelsen Stobbæus og h. Kirsten Sparre, Stokke


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Er det noen som kjenner til Johan Mikkelsen Stobbæus? Jeg aner ikke hvor han kommer fra, men siden det er et navn som er blitt brukt i Sverige, lurte jeg på om han opprinnelig kunne være svensk? Han skal ha blitt født ca. 1631, og døde i 1717 i Stokke i Vestfold, der han var prest. Det står litt om ham i Stokke bygdebok, men ingenting så langt jeg kunne se om hvor han var født.Han var gift med Kirsten Sparre, som jeg forøvrig heller ikke vet noe om, bortsett fra at hun døde omkring 1713.Er det noen som vet noe om disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk skal du ha, Grete. jeg har vært innom de slektstavlene du refererer til, og de inneholder desverre ingen opplysninger utover det jeg allerede har. Jeg har også søkt etter Sparre her på debattforumet, men ikke funnet noe om den nevnte Kirsten Sparre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Kanskje www.rotter.se kann hjelpe?Det finnes litt om Stobaeus under 'Övriga släkter S'.Navnet ser ut til å komme fra Stoby, som jeg tror er i Skåne.Hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for tipset. Jeg har tenkt på å spørre om noen på anbytarforum har noen opplysninger, men venter litt for å se om det kommer noen svar her først. Siden det finnes flere ættetavler ute på internett som stanser på disse personene, er det vel kanskje tvilsomt om jeg får noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hallo. Så at du søkte etter Slektene Stobæus og Sparre. Jeg henviser deg til Vestfold Slektshistorielag og Buskerud Slektshistorielags tidsskrift 'GJALLARHORN', nr. 16, sidene 173-191 Der har jeg skrevet en artikkel om dette. Her får du hele slekta til Kirsten Sparre eller Spar som hun nokk kanskje egentlig het. Hun stammer fra apoteker Hans Henriksen Spar i Drammen. Mange etterkommere i Vestfold. Du kan låne dette både i Larvik/Sandefjord/Tønsberg, eller bestille fra Vestfold Slektshistorielag. Mvh. Torbjørn Steen-Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Else Thorsen

Hei! Jeg har bestilt den nevnte artikkelen, men siden de nye opptrykka ikke er ferdige ennå, har jeg ikke mottatt den. Det er en ting jeg er litt nysgjerrig på, som jeg går ut fra blir besvart i artikkelen, men jeg har ikke tålmodighet til å vente så lenge, så jeg stiller spørsmålet her, og ser om noen kan svare!I skiftet etter Hans Henriksen Spar fra 1700, blir det ikke nevnt noen Kirsten, selv om det nevnes ei Anne Kierstina. Hun er i 1700 10 år, noe som betyr at hun jo da må være født omkring 1690. Det året får Hr. Johan Stobæus datteren Johanna Sophia. Det står ikke noe om hvem moren er, men jeg ville jo tro at det er Kirsten Sparre. Hvis Kirsten er datteren til Hans Henriksen Spar, hvorfor er hun ikke nevnt i skifte? Hun må jo også være mye eldre enn de andre søstrene, men er kanskje fra et tidligere ekteskap?La forøvrig merke til at Hans Spar er gift med ei Anne Marie Stobæj. Har hun en forbindelse til Johan Mikkelsen Stobæus?Beklager at jeg maser om dette når jeg har blitt henvist til artikkelen, men jeg ble litt lei av å vente:). Jeg mener selvfølgelig ikke at noen skal skrive av artikkelen eller noe sånt, for jeg kommer jo til å få den før eller siden. Det hadde bare vært kjekt å få vite litt i helt korte trekk! (Jeg fant forresten ikke det nummeret av Gjallarhorn på biblioteket heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Ja, det er det skiftet. Datoen er nok feil. Jeg vet at andre også har hatt problemer med denne databasen, og selv vet jeg om i alle fall et annet skifte som er datert feil. Det er fra 1706, men er datert 1790. Skiftet etter Hans Spar står også i Gjallarhorn nr. 25 (s. 220), da datert 22.10. 1700, noe jeg går ut fra er den korrekte datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.