Gå til innhold
Arkivverket

[#24751] Hvor er Østen Christensen f. ca 1777, Mo, Nordland i 1801- tellinga?


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Hei, kan fortelle litt om Karens familie:Karen Maria Østensdatter(Østen Kristensen og Marit Gabrielsdatter), ble født 1815 i Lien, Lurøy, Nordland, døpt 24. september s. å. Hun ble konfirmert i Lurøy den 29. juni 1834.Hun giftet seg med Jakob Kristian Hansen, sønn av Hans Christian Hemmingsen, Bogen og Christiana Jakobsdatter, den 18. juli 1846 i Lurøy. Jakob ble født i 1817 på Bogen, Lurøy og ble døpt den 7. september s. å. Konfirmert i Lurøy 28. juni 1835. Jakob ble ca. 1850 bruker på Lien i Lurøy.”Gaardmand” Jakob Kristian Hansen døde allerede 6. desember 1857 i Lurøy etter å ha druknet. Han ble funnet igjen og gravlagt 8. mai året etter. Kan legge til at Jakobs farmor het Else Maria Didriksdatter og er etterkommer av jektskipper på Myklebostad i Nesna, Jens Larsen og kona Else Kirstine Hønnichen. Karen og Jakobs barn:1.Hans Christian, f. 25. september 1846, Bogen, Lurøy.2.Østen Andreas Mortinus, f. 26. februar 1849, samme sted.3.Christine Maria, f. 18. juli 1851, Lien, Lurøy. Hun er min ane. Christine var tjenestepike på Mehus i Nesna da hun fikk et barn utenfor ekteskap, barnet ble kalt Jakob Hermann, f. 6. november 1879, faren var inderst Christian Andersen f. 1850 fra Stadsbygden(?) ( I klokkerboka er han oppgitt å være fra ”Selboe, men boende i Hemnes”). Jakob Hermann f. 1879 er min oldefar. Christine ble senere gift i Rødøy 1892 med enkemann Mens Klæboe Jensen Strand. Kristine døde i Rødøy 1899.4.Anne Marie, f. 18. mars 1855, Lien, Lurøy.Enke Karen Maria Østensdatter døde den 27. januar 1882 på Aas, Lurøy, Nordland og ble begravet den 4. februar 1882 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Gjetter jeg riktig hvis jeg sier at Else Maria Didriksdatter kan være datter av den Didrik Jensen Myklebostad som ble døpt i Hemnes kirke fastelavenssøndag(02.03)1727 og hans kone Maria Jacobsdatter. Jeg har dem som gift 17.10.1756 i Nesna kirke. Fra før har jeg kun ett barn på disse, og det er Maren Didriksdatter døpt 16.04.1759. Det ser ut som om Didrik da oppholdt seg i Langseth på Nesna.Didrik er bror av mine aner Dorothea Jensdatter Hønnichen døpt i Hemnes kirke 17.06.1725 og Jacob Jensen født ca 1742. Jens Larsen Myklebostad og Else Kierstina Hønnichen ble trolovet i Løddingen 13.04.1724 og gift der 05.07.1724. Disse har jeg en god del av anene på lagret i dokumenter, men det ville bli for mye å legge ut her. Dessuten har du kanskje aner på disse? Har jo også slektsprogram som jeg legger inn i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Anne Lise, ja, vi snakker om samme personer, men jeg har Didrik døpt 23.02 som ifølge kalenderprogrammet Dage er fastlavenssøndag i 1727. Didrik ble gift med Ingeborg Maria Jakobsdatter døpt 22. juni 1732 fra Fuglstad i Nesna, datter av Jakob Monssen Fuglstad f. ca 1682 og Maren Stensdatter Hoff f. ca 1700 i Dønnes. Jeg har 3 døtre av Didrik og Ingeborg Maria registrert i min database, de er: Else Maria døpt 1. april 1757(min ane), Maren Kristina, f. 1759 og Elisabeth Lusia f. 1761, alle født på Langset.Didrik døde 1762 på Langset.Som foreldre til Jens Larsen Myklebostad har jeg Lars Paulsen(Povelsen)Myklebostad f. ca. 1652 og Lisbeth Hansdatter Bardal f. ca. 1656.Dette er noe av det jeg har i min database anngående disse personene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er nok du som har rett angående Didriks dåpsdato her, for i Bauers kalender som jeg har brukt står det at fastelavenssøndag 1727 var 23.02. Fint å få det rettet.Jeg har også Lars Povelsen og Lisbeth Hansdatter som foreldre til Jens Larsen Myklebostad. Fødselsåret på Lars Povelsen stemmer med det du har og det er vel fra manntallet 1701, men jeg hadde ikke noe fødselsår på Lisbeth Hansdatter. Henne har jeg som gravlagt på Hemnes kirkegård Dom.5.p.trinit(25.07)1734. Jeg har også blant mine aner hennes datter med Jens Gregussen Berethe Jensdatter.Jeg har også ganske mye på anene til Elsa Kierstina Hønnichen i Løddingen(ca 1700-gravlagt17.05.1776).Hvis du vil kan du ta kontakt på e-post, så kan jeg prøve å sende over det jeg har i 'mine dokumenter iallefall'. Vi kan jo sammenligne, og kanskje har du noe som jeg ikke har og jeg noe som du ikke har? Dessverre gjorde jeg det ikke på den måten før som jeg gjør nå(en ane som nr. 1 med dennes aner bakover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Jeg har nå sendt deg en mail, Anne Lise. Fødselsåret på Lisbeth Hansdatter har jeg fra begravelsen i kirkeboka. Hun er oppgitt med en alder på 78 år i 1734. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Kan også ta med at Holger Jonsen døde på Nord-Nævernesset, Mo i 1797 og ble jordfestet Dom. 9. p. Trin., altså 13. august. Er det noen som vet om det finnes skifte etter han? Jeg har skiftene fra Hemnes/Moe, avskrift skrevet av Svein Edvardsen, men det er for perioden 1686/1780 og før Holger døde. Må også si at Svein Edvardsen har gjort en fantastisk jobb med skiftene for Helgeland. Hilsen Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er skifte på Holger i Nevernes i 1798, og Anna Jonsdatter er nevnt som kone og ektefelle. Barn av han og i hans 1.ekteskap:1)Erik Holgersen, som var i Strandjorden ved farens skifte. Det er nevnt at moren var Anna Eriksdatter.2)Joen Holgersen var gift sønn fra 1.ekteskap, og bodde i Røerabet.3)Joen Holgersen var sønn i 1.ekteskap, og bodde i Strandjorden.4)Beritte Holgersdatter var datter fra 1.ekteskap, og gift med Ole Haagensen Nevernes.Jeg er enig med deg i at Svein Edvardsen har gjort en fantastisk jobb med skiftene, og for Helgeland slipper man iallefall å slite seg igjennom omtrent uleselige skifter på arkiv eller på mikrofilm som man f.eks. må for Frosta i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Takker for svar. Men her mangler Maren da... Hun må være død før 1798 og da kan det ikke være hun som er på Nord-Nævernesset i 1801? Eller er hun uteglemt i skiftet? Har du skifte etter Anne Eriksdatter, 1. kona til Holger også? Hun døde i 1789 fra Strandjorda. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

At Maren mangler i skifte etter Holger kan jo bety at Maren ble født og døpt før ekteskap. Så vidt jeg har forstått det, så var barn født før ekteskap ikke arveberettiget etter faren. Jeg har ikke funnet Maren døpt i kirkeboka for Hemnes, kanskje i en av nabosoknene. Og er det slik at hun ble født før ekteskap så må hun være født i tida før foreldrenes gifte i 1752. At Holger Jonsen og Anne Eriksdatter Strandjorda er foreldre til Maren vil jeg si er nokså sikkert med de opplysningene som kommer fram gjennom vitner i trolovelse og i dåp. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Må her korrigere meg selv. Jeg mener det er Holger Johansen og Karen Eriksdatter Fagerli som er foreldre til Maren. Har fra før skrevet Holger Jonsen og Anne Eriksdatter Strandjorda som foreldre, men etter å ha bladd i kirkebøkene kan jeg ikke se at Holger og Anne fra Strandjorda har båret et barn til dåpen kalt Maren. Men derimot finner jeg en Maren døpt dom. Septuagesima(10. februar)1754, far: Holger Johansen Fagerli. Noen uker senere dom Midfaste Søndag(24. mars), finner jeg en Karen Erichdtr. jordfestet, 34 år gammel.Legger vi sammen disse opplysningene med det skifte Anne Lise skriver(nr.7) så er det ingen tvil om at det er samme person.Med disse opplysningene og de jeg har skrevet fra før, vil jeg si at jeg har funnet en meget god kandidat som kan være min Maren.Kan også legge til at i gårdshistorien for Strandjorda side 270 så står det en Maren med parantes (Snasen) oppgitt som barn til Holger Jonsen og Anne Eriksdatter. Kan forfatteren ha koblet Maren til denne gården fordi hun hadde adresse fra Strandjorda da hun giftet seg i 1781? MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Rune. - Skal jeg tolke dette som at du nu har forkastet Maren Holgersdr., fra Strandjord som 'din' Maren ? -- Har du forresten noe mere om Christen Christensen Tømmerdal, f. ca. 1753 og hans opphav ? -- Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Kom til å tenke på en sak omkring denne fam; Beret Holgersdr., fra Strandjord, som var g.m. Ola Håksa fra Nord Nevernes. De flyttet til Stenneset og forpaktet prestegården etter Lauritz Christian Teting som flyttet til Rødøy ca. 1809 og var sogneprest der. - Dette med tanke på ditt innlegg 19, barn 1. Østen. - Kanskje er dette et indisium for at 'din' Maren var søster av Beret som kom til Stenneset. -- M.h.t. barn 2 i innl. 19 er jeg fremdeles interessert, dersom noen har noen nærmere opplysn. om Christen Christensen Tømmerdal g.1.m. Olava Størkersdr. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Alv. Har ikke databasen hos meg nå så jeg får ikke sjekket hva jeg har om Christen Christensen Tømmerdal, men i løpet av søndagskvelden kan jeg sjekke hva jeg har i min database om han.Når det gjelder Maren og hennes opphav så kan jeg ikke bare forkaste denne Maren fra Strandjorda, jeg har lagt til som merknad at det kan være en annen enn den Maren jeg har skrevet inn i min database, med hennvisnig til de kildene jeg har. Men jeg må innrømme at jeg sår tvil om opplysniga i bygdeboka(Rana bygdebok)der det står under Strandjorda side 270 at Maren Holgersdatter er barn til Holger Jonsen og Anne Eriksdatter. Som jeg tidligere har skrevet kan jeg ikke finne den dåpen i kirkeboka som underbygger disse opplysningene som står i boka, annet enn at Maren var fra Strandjorda da hun giftet seg i 1781. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Rune. - Vel, det var jo omtrent det jeg hadde fra før. - Hadde håpet på å komme litt lengre her. - Vel, vel. - Har ellers en del forhold jeg kunne tenkt meg å 'lufte' med deg, men det blir jo litt utenom det aktuelle tema.-- Merd hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.