Gå til innhold
Arkivverket

[#24758] Finnmark - Vardø - Vadsø osv........ ?


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Kan noen hjelpe med opplysninger rundt denne familien, se: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2028&kenr=003&bnr=0006&ln=00>Lenke ?Elise Olsen f. 1858 Vadsø, hvem er hennes foreldre? Her har jeg søkt i folketellingen 1865 og 1875 uten å finne henne?Og tilslutt, Alrik gifter seg med en Jørgine Ananiassen fra Vardø, men henne klarer jeg ikke å finne. Har funnet denne kandidaten, se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Tor. Ja, det ser ut som riktig Elise. Tusen takk for at du fant henne.På videre folketellinger så er faren oppgitt å komme fra Bajas prestegjeld i Sverige. Hvor er det?Håper på fortsatt hjelp. Nina :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Odd Villy. Tusen takk for de linkene. Jeg har et spørsmål rundt den Ananias Olsen son du nevner i første link, har du kommet over navnet Jørgine i den samme forbindelse?Som du sikkert har sett så har jeg noen spørsmål rundt henne også.Nina :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Nina. Dessverre har jeg lånt bort mine kopier av kirkebøker for Vardø for tiden, men jeg regner med å få dem tilbake i løpet av et par dager. Jeg er vel imidlertid temmelig sikker på at Jørgine er sønnedatter til Ananias Olsen. Som du sikkert har lagt merke til, så er det nære forbindelser mellom familiene til Ephraim Grønberg og Ananias Olsen, så at dattersønn til Ephraim gifter seg med sønnedatter til Ananias, synes svært sannsynlig. Vet du når og hvor denne vielsen fant sted, tenkte kanskje at den Jørgine du er på utkikk etter heller er denne: Lenke Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Odd Villy. Jeg har veldig lite informasjon rundt denne familien. Jørgine skal ha hatt navnet Ananiassen når hun gifter seg med Alrik Olsen noe vielse dato har jeg ikke. Dette er min sønns farmors slekt, men jeg skal forhøre meg litt og så får vi se hva vi finner.Nina :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ananias Olsen (døpt 3 Jul 1816 i Vadsø) er sønn av Ole Hansen og Helke Pedersdatter (gift i 1806). De hadde minst 5 barn, men jeg kjenner bare til to som vokste opp, Ananias og den relativt kjente klokker og kirkesanger Peder Olsen i Vadsø. Ananias giftet seg med Eilerine Cicilia Larsdatter Moxnæs i Vadsø 4 Jun 1837 og slo seg ned på Krampenes (ca 2 mil NØ for Vadsø). Barn:Elen Helene døpt 26 Dec 1837 Vadsø g.m. Simon Nielsen [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1865&spraak=norsk&kommnr=2029&kretsnr=002&bostnr=0001&leilnr=00>LenkePeder Andreas f.1839 g.m. Karen Efraimsdatter LenkeOlaus døpt 9 Jun 1844 VadsøEdvard døpt 5 Okt 1845 Vadsø g.m. Eva Ephraimsdatter LenkeOluf Jeremias døpt 2 Jul 1848 VadsøLars døpt 29 Sep 1850 g.m. Brita Johansdatter f. 1850 Finland LenkeAnthon døpt 27 Sep 1855 g.m. Jette K Andreasdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Odd Villy, jeg er målløs. Tusen hjertlig takk. Nå skal jeg forhøre meg om litt mer slekts informasjon og så kommer jeg tilbake med flere spørsmål etter hvert.Igjen tusen takk. Nina :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei igjen. Ser at fødselsår for Elise Olsen f. Grønberg spriker ganske mye ved de forskjellige folketellinger. Hun er imidlertid født i Vadsø 29 Jan 1860 og døpt Elise Johanne 6 Mai samme år.Forøvrig er kirkesanger Peder Olsen tipp-tipp-oldefar til min kone. Var faktisk ikke klar over at han hadde en bror som vokste opp, før jeg begynte å jobbe med dette innlegget. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Odd Villy. Jeg er fortsatt ganske målløs med informasjonen du klarer å finne og det er alltid hyggelig å støte på slekt. Har ikke fått tak på min sønns farmor, men kommer tilbake til det seinere.Nå tenkte jeg at jeg skulle begynne et litt annet sted i denne slekten. Et av barna til Alrik og Jørgine, Henry mangler fødselsdato, gifter seg med Dagny Johansen. Nå skal jeg prøve meg på hennes familie. Her har jeg mindre informasjon å gå på. Kun fars for- og etternavn og mors fornavn. Men dette legger jeg under eget tema. Håper du vil hjelpe meg med den!Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei igjen. Jeg var kanskje litt uklar ang. Jørgine Ananiassen, men det jeg mente var at det er henne du finner her: Lenke som Jørgine Antonsdatter. Sånn ca 1880-1900 ble det vanlig å bruke fars etternavn istedet for patronymikon (fars fornavn pluss sen/datter). Jeg har imidlertid lagt merke til at ved FT1900 brukte 'folketellerne' gjerne patronymikon mens folk selv ofte brukte farens etternavn. Blant Ananiassen-etterkommerne ser du derfor i FT1900 Peder-sen/datter, Edvard-sen/datter, Lars-sen/datter og Anton-sen/datter, men så vidt jeg kan se, så brukte de selv kun Ananiassen.Henry er forøvrig født i Persfjord, Vardø 25 Sep 1915 og døpt 10 Okt samme år (Anm. i kirkebok: Gift 1946) Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.