Gå til innhold
Arkivverket

[#24787] Nytt søkesystem II


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jean Marthaler

Jan, will this second phase of changes to the format of the Digitalarkivet also all be put into an English format. I always liked having the search headings listed across the top of the site and I will adjust to having to go into the proper search section on the side under the Databaseveljaren but I am just wondering if the Databaseveljaren section will also be put in an English format. I have used the Digitalarkivet quite a bit after the first phase of changes and it works very well and I like the way it is set up with the improved views etc. Again thank you for having these records available for our use. Jean Marthaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

FT-1900 Fredrikshald (kun brukt som eksempel), personsøk, A=kjønn, B=alle termar. Trykker Søk og får opp alternativene k og m i boks C. Velger m og trykker Søk igjen. Får 5572 treff.Velger deretter Nytt personsøk (burde kanskje hete Innsnevra søk?), A=etternavn, B=børjar på, C=anders. Trykker Søk og får 980 treff. Blant disse treffa er det både Kjønn lik m og k.Betyr det at ved bruk av Alle termar, må ønskede termer velges på nytt for hver innsnevring av søket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fremdeles FT-1900 Fredrikshald som eksempel:Søker Fornavn=anders og får 91 treff. Når jeg velger Neste side, hopper hele bildet ned, slik at knapperaden for søkeresultatet kommer øverst på skjermen. Dette er forstyrrende. Dessuten forsvinner informasjonen om hvilke av postene som vises utenfor skjermen. Man kan bla framover med Neste side uten å oppdage at man faktisk har kommet rundt og begynt på lista om igjen. Når man har gjort dette noen ganger, blir man selvsagt klar over at man må bla seg opp på siden for å se hvor langt man har kommet i listen, men brukervennlig synes jeg ikke det er.Når man velger et av søkeresultatene, vil lista over søkeresultat endres slik at den valgte posten kommer øverst. Jeg synes også dette forvirrer, spesielt i kombinasjon med at numrene over hvilke treff som vises ikke er synlig i skjermbildet. Det er også inkonsekvent i forhold til hva som skjer dersom man har en ett-nivås database og velger en post - da blir denne posten vist som nr. 11 av 20 poster.Jeg tror mye av 'forvirringen' kunne vært unngått ved ikke å vise både søkeresultat (øvre del) og 'visningslista' (nedre del') på samme side. Da vil man få mer klikking, men mindre skrolling og mer oversiktlige sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Somme likar mora og andre dottera. Det er greitt nok at sida blir meir oversiktleg ved ikkje å ha begge listeen på same sida, men for meg er det betre enn å klikka meg att og fram. Akkurat dette trur eg faktisk de må venna dykk til. Det blir ikkje forandra.Eg synest heller ikkje det er særskilt inkonsekvens. For ein tonivås datgabase får ein personen i sin samnheng; gard, hus eller hending. Men sidan samnhengen i ein eittnivås datrabase er heile databasen, har eg valt å leggja personen midt i ei liste på 20. Dermed får ein sjå både dei over og dei under. Det ein sjølvsagt kan diskutera er om denne lista treng vera så stor som 20. Det kan godt henda det var betre med ei liste på 10 og leggja personen midt i denne.Når det gjeld kvar ein kjem på lista har tanken vore at ein skal koma så langt ned på lista som ein arbeider. Men korleis dette skal gjerast kan me diskutera i det uendlege og det vil vera minst like mange meiningar som det er debattantar. Og så har eg lyst å leggja til at eg har prøvt dei felste variantane, og det har også andre her. Me synest det er best slik me er blitt samde om at det skal vera. Men det som er best for oss treng ikkje vera best for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ser ut som det er blitt stående åpen en bakdør til det gamle systemet for valg av database. Når man klikker på 'Same område' og får opp lista med baser kan man øverst velge på Type, Daværende område osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ketil:Eg ser me har ein feil når ein startar med Alle termar. Eg kunne i og for seg ha ordna det rimeleg kjapt. Men etter å ha kjørt rundt i nyesystemet nokre veker er måten Alle termar er ordna det eg likar minst. Eg har planer om gjera dette på ein annan måte. Kanskje det blir i kveld, men i alle høve i neste veke. Inntil vidare må du nøya deg med å gjera det omvendt; ta alle termar til slutt. Då virkar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jan,Ketil og meg (og kanskje andere som heller liker mora) kunne ha glede av en knapp 'skjul nederste liste'. Er det teknisk for omstendelig å lage en slik knapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er det ikkje. Men meg plagar det aldri kva som er lenger nede på sida. Men eg skal tenkja på det. Men egtrur ikkje eg ville ha ein knapp. Det eg KUNNE tenkja meg var at ein ikkje fekk fram den neste lista når ein fekk fram søkelista; dvs. at ein måtte trykkja på ein av personane i søkelista for å få fram lista nede. Men det blir knapt no; eg reiser til Riga i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Dette er sjokkerende. Finnes det noe sted jeg kan gå inn for å få det gamle grensesnittet? Det nye fungerer ikke i andre nettlesere enn Internet Explorer. Jeg får rett og slett ikke opp noen 'boks C' hvor jeg kan skrive inn søkebegrepet. Dermed er Digitalarkivet helt ødelagt for Linux- og Mac-brukere. Jeg synes ikke at man burde leke med koding av en såvidt viktig tjeneste som Digitalarkivet.Ser man på selve kodingen av for eksempel 1801-tellingen for Holla: Lenke - så er det helt klart for ihvertfall meg at den som har laget denne smørja ikke veit opp og ned på HTML i det hele tatt. Jeg antar at jeg ikke kan lime inn kodeeksempler her, men her er tagger blandet i ei salig røre som en standardkompatibel nettleser rett og slett ikke skal være i stand til å vise på en fornuftig måte. Det er også helt åpenbart at resultatet utelukkende er testet i IE hvor det mirakuløst nok virker.Den direkte årsaken til at 'boks C' ikke vises er trolig at den foregående select'en ikke er avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Dette, Leif, er et eksempel på at man ikke bør legge inn innlegg i affekt. Får du ikke en litt dårlig smak i munnen når du leser dette nå? Eller er det fremdeles helt klart for deg at Jan Oldervoll har laget ei smørje av Digitalarkivet, og ikke vet opp og ned på HTML i det hele tatt? Jeg skjønner at du ikke liker Microsoft, og jeg vet at det nye systemet ikke er perfekt ennå. Men går det ikke an å ta opp feil og mangler i et helt nytt system på en litt sivilisert måte, da? Nå går det ikke an å redigere innlagte meldinger her inne, men det går an å beklage uforskammetheter med nye innlegg i samme tråd. Det hadde kanskje vært noe å vurdere i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg mener fortsatt at dette er noe av den verste HTML-smørja jeg har sett, og jeg ser ingen grunn til å beklage noe av det jeg skrev i forrige innlegg.Dersom man gjør omfattende endringer på et nettsted er det vanlig praksis i profesjonell sammenheng at man tester ut dette i et lukket miljø først, og med flest mulig forskjellige nettlesere. Det som er gjort her er stunt-programmering i et produksjonsmiljø. Slikt er tilgivelig på en privat hjemmeside, men knapt i et stort nasjonalt nettsted som Digitalarkivet. Dette oser av inkompetanse lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Leif. Dette utviklar seg i feil retning. Den W3Cs validatortenesta luktar det svovel av!!! Jan Oldervoll kan ta den dommen med heva hode!Eg prøvde W3c på ei av mine av primitive html-sider http://www.aal-bygdebok.no/registX.htm og fekk påvist 5540 feil!!!! Ved nærare ettersyn er 'feilane' i ei og same line ikkje statiske, feil nr. 1 er 'rett' når W3c påviser feil nr.2! Ein viss person spøker i kulissene ...No får me trø til og vera så kontruktive og tålmodige som råd. Jan har gjort ein kjempejobb Nr. 2, basen vart vel lansert litt tidleg, men saman må me klare å melde feil på sivilisert norsk for å få oppdatert eit fantastisk verktøy for slektsforsking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det er altså flott vi har ildsjeler som jan, men bare synd at han er så utilgivelig osende inkompetent at han leverer norgesrekord i dårlig koding, den verste html-smørja du har sett, ei salig røre laget av en som åpenbart ikke vet opp eller ned på HTML i det hele tatt. For å sette sammen dine egne ord. Jeg mener nå fremdeles at det bør være mulig å levere en mer sivilisert kritikk.Når det gjelder grunnen til at det nye systemet er lagt ut så ugjennomtestet som det er, har digitalarkivet begrunnet det flere ganger med argumenter som i hvert fall jeg kjøper. Det oppstår irriterende situasjoner et par uker, men så går det sannsynligvis helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Hei Jan. Eg har prøvd det nye søkesystemet. Kommentar:a) Når nedre boksen med basen med valt person i midten dukkar opp, då bør ID nr ikkje vera link lenger. (det er ikkje fleire nivå under)b) Kan du lage ein 'Velg alle'-knapp på sida over alternativ etter 'inneheld' eller 'Børjar på'søk. Det kan vera lettare å ta bort nokre få kryss enn å krysse av mange.c) Den etterlyste 'Boks C' er jo på plass bak boks B. Det manglar berre teksten 'C' i framkant. d) Landsomfattande søk virkar !!!NO ER SØKESYSTEMET KOME SVÆRT LANGT!! Gratulere. No er det brukerane sin tur med oppgradering. Eg vil ikkje tilbake til det gamle systemet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ble - som en noe eldre dame kan bli - litt blek om nebbet den dagen det nye søkesystemet dukket opp. (ca to uker siden)Jeg har stilt mine (dumme?) spørsmål - og jeg synes innlegg 6 (fra Jan) kan stå som eksempel på at man her i DA er rede til å forklare på en HØFLIG måte hva alt går ut på. Derfor synes jeg det er litt trist at folk som virkelig står på for brukere av DA, skal bli møtt av verbale utgytelser av den type vi har sett i innlegg 62.Jeg er som sagt av en eldre årgang, MEN jeg er faktisk vel fornøyd med det nye søkesystemet, etter hvert som jeg har lært meg å bruke det. Og jeg er trygg på at jeg kan stille spørsmål til Jan Oldervoll, og få en positiv respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Samme her Astrid. Jeg ble litt perpleks den förste gangen, men som med alt som er nytt tar det litt tid. Naa kan jeg ikke tenke meg aa faa tilbake det gamle systemet, dette nye er absolutt mye mer effektivt!Hjertelig takk til Jan og andre som staar bak alt dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei, Jeg har fortsatt samme problem som mange tidligere har meldt. Når et nytt søk gir en gammel side som svar, så blir det bare melling 'feil'. Kom fram til att det er min brandvegg som stenger noe. Har ikke lyst till å kjøre uten brandvegg, undrer på om noen vet vad det kommer av. Mange hilsner Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Husker du paa aa klikke paa knappen 'ta bort sökeresultatet' för du starter paa nytt sök? Jeg var inne paa flere sider i dag og hadde ikke noe problem, ihvertfall ikke i de diverse folketellingene.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til Tor Warberg som skrev:'Eg prøvde W3c på ei av mine av primitive html-sider http://www.aal-bygdebok.no/registX.htm og fekk påvist 5540 feil!!!! Ved nærare ettersyn er 'feilane' i ei og same line ikkje statiske, feil nr. 1 er 'rett' når W3c påviser feil nr.2! Ein viss person spøker i kulissene ...'Ja, jeg skjønner godt at validatoren klaget på denne sida. Det hører ingen steder hjemme å begynne for eksempel en b-tag i en td, for så å avslutte den i en annen. Dette er helt feil nøsting av tagger.Det er faktisk så at folk som legger ut sider på Internett burde sette seg inn i det som finnes av standarder. Spesielt gjelder dette folk som legger ut 'offentlige' sider av type Digitalarkivet. Hvis ikke de bryr seg om hva som er tillatt HTML, bør de heller la være å publisere nettsider, etter min ringe oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til Per Helge som skrev blant annet:'Det er altså flott vi har ildsjeler som jan, men bare synd at han er så utilgivelig osende inkompetent at han leverer norgesrekord i dårlig koding, den verste html-smørja du har sett, ei salig røre laget av en som åpenbart ikke vet opp eller ned på HTML i det hele tatt.'Ja, dette mener jeg. Jeg kunne godt spedt på med uttrykk som 'inkompetent dilettant' og 'håpløs HTML-smører som aldri burde vært sluppet løs på et offentlig nettsted', men det gjør jeg altså ikke i denne omgang.Du fortsatte med:'For å sette sammen dine egne ord. Jeg mener nå fremdeles at det bør være mulig å levere en mer sivilisert kritikk.'Hva er det som er usivilisert her? Det som er usivilisert, er etter min oppfatning å slippe løs slikt smøreri på et sakesløst publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Langbakk

Vel, jeg har ikke noe særlig grunnlag for å uttale meg om Digitalarkivet som sådann - jeg er kun innom her fordi jeg leste et innlegg på Usenet som kritiserte den tekniske biten - og jeg må si at den kritikken som har kommet, er helt berettiget, dog kanskje litt vel krass.Det er en god del feil med siden som veldig enkelt kunne vært rettet opp dersom man hadde gått igjennom HTML-koden sin og vært litt kritisk til følging av standarder - det er slett ikke vanskelig, og bidrar også til at evt. feilsøking går mye lettere, ettersom det ikke er noe galt i selve koden.Det er en god del feil i HTML-koden som er fullstendig idiotiske - som bl.a. det med feil nøsting av tagger, og manglende avsluttning av tagger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.