Gå til innhold
Arkivverket

[#24787] Nytt søkesystem II

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Skramstad

syns alt er bare rot jeg ;( norsk og engelsk om hverandre, søkeknappene funker ikke (får ikke bladd videre, bare de 10 første vises) etc Man nok ha en ny opplæring av bruk av DA framover ja skal dette fortsette... Men men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Register for tingbøker fra Lenvik: Når man har fått et utvalg etter søk, virker ikke knappen 'neste side' når jeg vil bla meg videre fra førstesiden med treffene fra 1-10. I stedet kommer en liste med neste nummer i databasen uthevet med halvfet skrift, og de ti forrige og de ni neste postene i databasen foran og bak den uthevede posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Liv: Om du går inn på norsk får du berre norsk. Om det ikkje er noko som fungerer ville det vera fint om du var litt meir presis. Så kanskje det kan ordnast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Per Helge: Kanskje du skulle skrolla opp? Systemet er som følgjer: Når du søkjer får dei dei to først søka midt på skjermen. Nede får du denførste av desse saman med dei ti forrige og dei ni neste (den første midtstilt, kan du sei). Trykkjer du på ein av dei du har oppe vil, denne koma nede, også midtstilt. Men då vil sida automatisk scrolla til slutten. Men scrollar du opp att, finn du atter dei du har søkt etter.OM ein kort skal beskriva forandringane så går dei ut på at det blir mindre blaing (fordi me har trykt meir inn på ei side), men dermed også automatisk mindre bling frå side til side. I realiteten ingen blaing, fordi du så lenge du er i same databasen alltid vil vera på den same sida, sjølv om ho kan forandra utsjånad. Eg er nokså sikkert på at det er enklare for folk på denne måten, men det tek sjølvsagt litt tid å bli van med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det må ha vært en 'situasjonsbestemt' feil. Etter en pause virket det som det skulle. Men første gangen kom den lista du skriver skal komme nede, også oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå synes jeg det har gått såpass lang tid med det nye systemet at det nå burde virke. Denne situasjonen er bare håpløs.Neste side virker ikke i 1865/75/1900, Christiania. Søk etternavn lik Hesselberg landsomfattende.Det er utrolig mange innlegg ang. dette nye. Du må da bli lei alle klagene du også, akkurat som man blir lei av å klage og til slutt føler seg som en totalt inkompetent dust når man ser svarene 'det virker hos meg'. Innrømmer gladelig at mye skylles fingertrøbbel hos f.eks. meg selv.I det gamle systemet behøvde jeg ikke å lese en lærebok eller stadig skrive inn for å skjønne hvordan det skulle brukes. Det var virkelig brukervennlig, og det kan jeg desverre ikke si om det nye systemet.Jeg har nå prøvet å venne meg til det nye, men synes det er dårligere enn det gamle systemet til tross for nye goder som teoretisk høres lurt ut. I det gamle systemet var det lett å holde en oversikt over hva skjer, men i det nye med all scrolling hit og dit er det veldig vanskelig. Ta for eks. når det er flere enn 10 personer du skal se på. Før fikk vi opp 10 og 10. Nå vet jeg ikke hva jeg får. Må hele tiden gå tilbake igjen for å se hva sistemann het på forrige side og så må jeg skyve opp så jeg ser antallet jeg har sett på til nå da det ikke kommer innenfor mitt skjermbilde (stor skjerm).For mine ukyndige øyne virker det som det er brukt et program som ikke var ferdig utviklet. Kanskje programmet kunne trekkes tilbake til det blir ferdig, og så heller komme tilbake med det når alt er i orden.Beklager gnålet, og jeg skjønner du mener godt og arbeider som en gal med en engels tålmodighet for å løse alle problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Godt poeng!F.eks dette, Landsomfattende søk FT-1900:Etternavn=Andersen.Gå inn på et fylke, og velg en kommune med flere enn 10 treff.Neste siste knappen virker ikke. Istedet for (viser 11 - 20), så viser den kun nr. 11.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har i en tid forsøkt det nye systemet og finner det vanskelig. Har fulgt med på debatten omkring det og lært endel; men Bertit's innlegg nr 31 synes jeg sier det meste. Jeg tillater meg å kopiere derfra: 'I det gamle systemet behøvde jeg ikke å lese en lærebok eller stadig skrive inn for å skjønne hvordan det skulle brukes. Det var virkelig brukervennlig, og det kan jeg desverre ikke si om det nye systemet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Argumentet om at det nye systemet er så mykje vanskelegare enn det nye meiner eg framleis er meir enn tvilsamt; det er så å seia likt. For lister som ikkje er på to nivå (som t.d. emigrantlister) er forskjellen minimal.Du søkjer på nett same måten, men du får opp to lister. Den første består av dei funne, den neste under av den første funne i sin samanheng. Tidlegare måtte du trykkje deg til ei ny side for å sjå personene i sin samnheng og bla deg attende med BACK-knappen for å sjå lista over funne. Eg ville til og med sei at det nye er enklare.Den andre forskjellen er at om det gjer eit nytt søk (t.d. søkjer på førenamn etter å ha søkt på etternamn) så vil du få opp begge søkekriteria på skjermen. Dermed kan du også forandra det om du vil. Men om du overser det, er søket HEIlT likt.For databaser på to nivå er det ein forskjell i tillegg: Du får opp to søkefelt ved sida av kvarandre; eitt for å søka i gard-variblane og eit anna for å søka i personvariablane. Fordelen med det, slik eg ser det, er at listene ikkje blir så lange. I 1900-teljinga måtte ein bla langt nedeover for å koma til personvariblane fordi det var så mange gardsvariablar.Men for å sei rett ut kva eg meiner, og det skal ein kanskje gjera av og til. For folk som er urøynde nettbrukarar og som har funne seg ein måte å navigera på i det gamle systemet, skal det ikkje så mykje omleggjing til før det heile kan virka vanskelegare. Men me kan ikkje stogga utviklinga av systemet av den grunn. Så de får berre trena dåke, det er ikkje meir å sei om det.Systemet har vore oppe og gått i vel ei veke, og då burde det kanskje ha virka perfekt? Ja, det hadde vore fint. Men det er eit omfattande og komplisert system. Om det hadde vore Microsoft som hadde utvikla det hadde dei brukte eit titals millionar på testa det ut. Det har me ikkje og vil ikkje få. Utan brukarane er vore viktigaste testarar ville det ikkje ha eksistert noko Digitalarkiv. Så den jobben må de nok ta. Dei som ikkje vil vera med på det får heller ta ei vekes pause. Det gjeld ikkje liv.Så til feil:Det ser ut som om de har rett; det er feil når ein kjem frå landsomfattande søk. Landsommfattattande søk er eit eige system og går ikkje inn i det nye. Men dette systemet brukar nyesystemet for å visa personar. Og der har eg tydlegvis testa for lite. Men no trur eg det skal ha kome seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg betrakter meg selv som ganske så erfaren nettbruker, men jeg blir ikke mindre forvirra av den grunn.Jeg har også notert meg at den røde hjelpeteksten på engelsk er nokså norsk. Vil i det hele tatt systemet fungere for en som ikke har norsk som morsmål når vi som er erfarne og norske fremdeles er forvirret? :-))Ville det være mulig å få tilbake det gamle systemet for en stund og heller sette av noen tellinger/bøker for en egen testversjon av systemet? Det er sikkert noen der ute som kunne tenke seg å være superbruker for en stund. Jeg føler at systemet har for mange feil til å la 'hele befolkningen' gå løs på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til Jan O.: Du skulle sagt det med ein gong, at landsommfattattande søk er eit eige system og går ikkje inn i det nye.Eg har alltid hatt for vane å gå inn gjennom landsomfattande søk når eg arbeider med område av landet der eg ikkje er godt kjent med skiftande kommunegrenser. Difor har eg slite litt med det nye systemet. Når eg i staden går inn gjennom fylke og kommune, får eg systemet til å fungere slik eg sjølv forventar det skal fungere.Men om vi hadde hatt valet, ville eg heldt på det gamle. Eg skiftar aldri datasystem av fri vilje. Eg hadde ikkje fått meg internett i det heile, om det ikkje var for at ungane masa.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nina:Systemt er ikkje ferdigsnekra på engelsk. Å gå attende til det gamle er heilt uaktuelt. Det er teknisk sett mykje dårlegare og bruksmessig mykje mindre fleksibelt. For å sei det arrogant; de må nok berre ta bryet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Knut:Eg skifter heller ikkje datasystem utan at eg må. Men samstundes er eg glad for at nokon tvingar meg til å skifta av og til. Då ser eg at det nye har funksjonar det gamle ikkje hadde.Slik er det her og. Det gamle systemet er faktisk seks år gamalt, sjølv om fargar og slikt er blitt forandra under masrsjen. Eg trur de må finna dåke i å skifta kvart sjette år. Særleg når forandringane er så små som dei i realiteten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Starter opp en folketellingsbase, trykker på 'Fjern Hjelp' og gjør så et søk (på fornavn=ole).Når resultatet vises kommer hjelpetekstene fram igjen.(De bidrar ikke akkurat til å gjøre brukergrensesnittet oversiktlig, så jeg vil helst ikke se dem.)Hadde det ikke vært mest konsekvent å enten vise eller ikke vise tekstene, avhengig av hva bruker velger EN GANG. De fleste ønsker, etterhvert som de lærer seg det nye søkesystemet, å bruke systemet uten hjelpetekster og da burde det holde å trykke på knappen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!Jeg er kanskje en av de få, men jeg liker faktisk godt det nye systemet.For meg virker det som om mange problemer kommer fordi det er 2 lister med navn (resultatet fra søket og så under der den aktuelle listen for e.g. husstanden). Kunne det være en ide at de så litt forskjellige ut? Forskjellig farge på rammene f.eks? Ett eller annet som gjør det lettere å se hvor man er? Har selv noen ganger 'mistet tråden' fordi jeg har sett i feil liste over personer... Men, det er jo min egen feil og etter å ha gjort den feilen noen ganger så husker man det jo ;-)Takk for at dere legger ned så mye arbeid for at vi skal kunne søke gratis etter slektninger!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Ekanger

Jeg ser det er kommet et nytt system. Jeg hører med blant dem som har behersket det gamle systemet godt (hvertfall etter egen vurdering).Jeg får ingenting til med det nye systemet, så selv om jeg ikke skal be om at dere går tilbake til det gamle så innbiller jeg meg at det må være forbedringspunkter enten hos meg eller hos dere.Jeg ser bl.a. at dere opererer med 'Vis alle' som en valgmulighet mens det ser ut til at 'Alle temaer' er den reelle valgmuligheten.Det nye systemet er sikkert veldig bra, men for oss som ikke kan det er det vanskelig å få dette til å funke. Og jeg er altså ikke en dataamatør men en forholdvis avansert bruker.Lykke til!Ivar E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Per Harald har eit poeng, det kunne kanskje gjerast endringar som gjorde det lettare å vite kvar ein var - ulik ramme på øvre og nedre liste, t.d.?Elles har stadig meir positivt å seie om det nye systemet, ettersom eg oppdagar fordelane. Litt vanskeleg å omstille seg, men som min gamle tysklærar sa: 'Aller anfang ist schwer'.At vi som brukarar må hjelpe til med å utvikle systemet og teste det, får vi sjå på som ein felles dugnad. Slik har DA alltid fungert,og som Jan også påpeikar - med dei avgrensa ressursane som DA har, er det ein mykje betre måte å gjere det på enn om han og dei andre på DA skulle sitje og teste og teste til alt var klart.Men eg har full forståing for at mange slit. Særleg på den berbare maskina mi med liten skjerm virkar søkebiletet heller rotete.Eg hadde trudd at det skulle bli muleg å bruke klammer i alle søk med dette nye (slik som i landsomfattande), men det gjer det visst ikkje - er det noko som kan la seg gjere med overkomeleg innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

KLammene skal koma. Og eg er klar over at ein del bærbare har eit problem. Min forholdsvis nye har det ikkje. Problemet me står overfor er kor 'gamal' teknologi me eigentleg skal leggja oss opp mot. Før sa me at ein burde handtera 640x480, no har eg gått opp i 1024x768 som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Ekanger

For å komme med et mer presist innlegg.Dersom jeg under personsøk i folketellinga 1900 og f eks Hetland søker på etternavn som inneholder 'kno' eller inneholder 'knoph' så får jeg ingen beskjed om at databasen har funnet 0 personer, men jeg tror det er det som skjer; den finner ingen og dermed står det at den 'Fann 5782 personar på 905 forskjellige gardar'. Men det gjorde den ikke, for den opplysningen kommer fram med en gang jeg velger Hetland. Jeg foreslår derfor at dere undersøker om det er mulig å få maskina til å svare 'fann ingen personer med den opplysningen' eller noe slik.Videre står det altså - så snart jeg har kommet inn på siden over Hetland - og sikkert alle andre sider, følgende tekst under søkevinduene 'I boks A ovanfor kan du velja kva felt du vil søka i. I boks C vel du kva du vil søka etter og i B korleis du vil søka. Vel du Vis alle får du opp ei liste med alle termane. Om du vil kan du setja opp søkekrav både for gard/hus/hending og for person.' 'Vis alle' er ikke et valg jeg kan gjøre, men derimot kan jeg velge 'Alle temaer' under B-boksen. Er 'Vis alle' og 'Alle temaer' det samme? I så tilfelle burde dere kanskje endre på betegnelsen slik at det blir samsvar?Jeg hører fortsatt ikke med blant dem som vil ha tilbake det gamle, og dette ordner seg sikkert etterhvert. mvh Ivar E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Prøver å søke på Oppland, Jevnaker, får ikke frem et eneste navn, bare funnet antall personer ?Søker i Gran kirkebok fødte på Østen som fornavn, klarer ikke lete frem navnet, finner det først når man søker på en annen person i samme dåp med et annet navn. I dåpen står det helt klart og tydelig Østen som fornavn. Om dette var en grei forklaring av problemet?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Mitt første innlegg til effekten av omleggingen (nr. 139 i del I) druknet vel i haugen. Tar derfor sjansen på å løfte det opp i lyset igjen.Det dreier seg om 'Konfirmerte i Eiker 1785-1800' som ikke fungerer på personsøk. Meldingen jeg får nå er 'Internal Server Error'. De to andre databasene for Eiker 1785-1800 fungerer helt OK.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.