Gå til innhold
Arkivverket

[#24797] Martin Nilsen; forsvunnet i Amerika?


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg prøver å finne min slektning Martin Nilsen. Han ble født 17.07.1867, på Brandbu, nåværende Gran kommune. Han dro til Amerika i 1887; og jeg finner ham i listene over emmigranter over Christiania. Men etter at han kommer til Amerika finner jeg ikke spor etter ham. Håper noen med tilgang til folketellinger og annet fra Amerika kan se etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvilken gård kom han fra? Det var mer eller mindre vanlig at de brukte gårdsnavnet som etternavn, eller at han tok sin fars etternavn.Hva het hans mor,far og søsken?Noen andre slektninger som emigrerte, og hvor dro de?Emigrerte det andre fra hans hjemsted samtidig, og hvor slo de seg ned?Har du sjekket skiftet etterhans foreldre?Linken til emigrasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Martin Nilsen kom fra plassen Høibråten. Faren het Nils Nilsen og moren Marie Martinsdatter. Det var flere søsken som dro, men ikke samtidig. Utover at de dro til New York vet jeg ikke mye. Har sjekket emigrantopplysningene her på digitalarkivet, men det er det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Census 1920 gir lite utelling før en bruker varianten 'Nelson'.Der er det flere aktuelle. Skal ta en titt når jeg får tid (om ingen andre gjør det før meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Martin Nilsen kom fra plassen Høibråten. Faren het Nils Nilsen og moren Marie Martinsdatter. Det var flere søsken som dro, men ikke samtidig. Utover at de dro til New York vet jeg ikke mye. Har sjekket emigrantopplysningene her på digitalarkivet, men det er det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Har tatt en rask titt på 1920 og 1930-tellingen. Finner mange 'mulige' der alder og imigrasjonsår er rett (i den forstand at det som oftest er 'ca')Ettersom dette ikke er bevis gode nok skulle det vært intersant å visst hvor søsknene (eller venner/naboer) slo seg ned senere.Han er jo desverre ikke oppført med noe yrke i emigrantprotokollen - det kunne vært et (usikkert) spor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.