Gå til innhold
Arkivverket

[#24834] Trenger hjelp fra eksperter på USA - ref 13700


Gjest J E Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest J E Haugland

Har tidligere hatt flere innlegg i min strevend etter slektninger, og hovedinnlegg i denne saken er ref 7830. I det etterfølgende summerer jeg opp de mest aktuelle opplysninger:Jeg søker etter opplysninger om Captein Charles Thidemand Thompson (før han amerikaniserte sitt navn Karl Thidemand Thomsen) født i Larvik 7 desember i 1887 av foreldre Jørgen og Thora Elise (f Nielsen) Thomsen. Senere bosatt i Oslo. Folketelling 1900.Charles reiser til USA fra Le Havre i 1909 med fartøyet Romenstrant og går i land Ph.I følge hans egen søknad om US statsborgerskap gifter han seg i 1912 med en utvandret fra Norge, Betzy Josefine fra Græsvik ref i emigrasjonsprotokoll og folketelling. I USA kaller hun seg Betty J.I følge Charles søknad om statsborgerskap gifter de seg i 1912 (har kopi av søknaden, US folketelling i 1930 sier 1913) og får 5 November 1915 en sønn, Carl Thidemand Thompson (her sier 1930 tellingen at Carl er født i 1916.I forbindelse med søknad om pass for Charles i 1921 oppgir han bosted Island Hights, NJ. Dette er bekreftet som korrekt av nulevende personer på stedet som kjente familien den gangen. Charles søker pass for å reise til Norge i forbindelse med sin fars død og returnerer til USA ombord på Stavangerfjord i februar 1922, sammen med sin mor, Thora Elise Thomsen.Thora Elise returnerer en el annen gang til Norge og bosetter seg i Fjeldgt 23. Hun dør, 16 feb 1930, 77 år gammel på Ullevål Sykehus, og i flg skifte protokollen etterlater hun seg en sønn i USA.Rett før US folketellingen i 1930 flytter familien Thompson til Toms River, NJ hvor Charles tar opp stilling som Manager for ett båtverft på stedet. ( dette bekreftes i 1930 tellingen).En gang, antatt mellom 1930 og 1940 flytter familien fra Toms River, (det er usikkert om Carl, sønnen flytter med (rykter sier at han ble igjen i nord, mens moren og faren flyttet sørover muligens til Florida.)Etter 1930 forsvinner alle spor etter familien Charles, Betty og Carl Thompson. De som kjente familien fra Island Hights hadde ingen kontakt etter perioden 1930 til 1940, men mener å ha hørt at Charles og Betty ble skilt en gang i denne perioden. Rykten fra de samme personer sier også at Carl var gift mere enn en gang.Jeg har som sagt ingen opplysninger etter 1930, men med all den ekspertise som jeg kan lese utfra innleggene ref 13700, håper jeg at noen der ute er i stand til å hjelpe meg videre i min søken. JEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Med alle kommentarer og gode råd som jeg så i innlegg 13700, samt oppfordring fra en av debattforums brukere, har jeg i ovenstående forsøkt å komprimere de opplysninger som er kjent for å komme videre. Jeg prøver meg på ett nytt innlegg for å løfte saken frem i lyset igjen i håp om at det har kommet noen nye lesere til som kan fatte intr for denne saken og som kan hjelpe meg videre. JEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest J E Haugland

Har ventet lenge på ett event svar eller noen gode ideer i denne saken. Det har nu gått så lenge at det kanskje kan være ett håp om at noen nye lesere har kommet til, eller at noen gamle har kommet tilbake til nettet. Jeg prøver igjen og lever i håpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest J E Haugland

Har vært vekk fra nettet lenge. Håper nu at det kan være kommet nye eksperter til, eller at noen av de 'gamle' har nye ideer i min søken etter slekt i nevnte sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

HEI! Det finnes nok mange eksperter her ute. Men har du forsøkt i første omgang noen av rådene som gis under tema 37000? Mitt forslag er at du søker å spore opp de du leter etter i SSDI, Social Security Deeth Index [url="http://www.ancestry.com/search/db.aspx?dbid=3693>http://www.ancestry.com/search/db.aspx?dbid=3693 Finner du dem der, kan du bestille dødsattest og se bl. a. hvor de bodde sist.Her er et annet sted hvor du kan få gode tips til å finne utvandrede aner i Amerika:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.