Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gisle Hersvik

[#24871] Info om foreldre til Kaare Larss., f. 1789 Lærdal, d. 1872 Askvoll (S&F)

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Nok ein kar frå Lærdal som flytte til havgapet.Fra Askvoll Bygdebok, Værøy, nr. 71:Kaare Larsson frå Lærdal, f. 1790, d. 1872 husm. g. 1819 Susanne Desideriusdtr. Værøy, f. 1796, d. 1835.Barn: Anne Berte, Lars, Desiderius, Matias Det er vel same Kaare vi finn under Præstegaard, Lærdal i 1801, saman med mora Siila Olsd. ?: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&ptype=list&db=dbft1801&sql=low%5Fgard%3D%27pr%E6stegaard%27&orderby=+low%5Fprestegj%2C+low%5Fgard%2C+id>LenkeHan er då i tilfelle f. 1789 med fld. Lars Kaares. og Sila Olsdtr.:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jorunn Hjelle

I databasen Vigde i Lærdal 1752-1821 finn du:Trulova 13.09., vigde 20.11. 1785 ungkarl Lars Kaaresen, Tynnjums sogn pigen Sila Olsdatter.Døypte i S&F:Sila Olsd. d. 02.01.1752, foreldre Ole Raa og Sisselle Jacobd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erik Amundsen

Her er noen opplysninger som kan hjelpe deg videre:Her er skifte etter Lars Kaaresen [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbisogn&page=1&sql=low%5Ffornamn+like+%27la%25%27++AND+low%5Ffarsnamn+like+%27kaa%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>LenkeKaare døpes: LenkeSkifte etter Ole Knudsen: LenkeSidsel Jacobsdatter's dåp: LenkeSkifte etter Sidsel: LenkeSkifte etter Thomas Olsen: LenkeOle og Sidsel gifter seg: LenkeSidsel's første ekteskap: LenkeSkifte etter Thomas Lassesen: LenkeSkifte etter Ingeleiv Thomasdatter: LenkeSkifte etter Liv Thomasdatter: LenkeOle Knudsens andre ekteskap: LenkeSkifte etter Sidsel Olsdatter:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gisle Hersvik

Mange takk for denne oppstillinga Erik!No har eg nok å gå igjennom i kveld!M.v.h. Gisle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv R. Dahle Kokes

Disse innleggene hjalp meg også!:) Nå lurer jeg på om noen kan forklare meg hva forkortelsen br. betyr? Fra Askvoll Bygdebok, Værøy, nr. 64: Desiderius Anderson Værøy, 55c, f. 62, d. 1831, br.1792. g.I 1792 ....osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Strand

Truleg betyr br. brukar. Altså kva år vedkomonde fekk skøyte eller bygselbrev på eit gardsbruk.Alf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv R. Dahle Kokes

Takk for det, det høres i grunnen nokså sannsynlig ut - men det er neimen ikke alltid like greit med alle disse forkortelsene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.