Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25019] Jakob Andersen født 1750 Bakke, Ålhus i Jølster

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

I bygdeboka for Gulen finner jeg under Eide bnr.2 Jakob Andersen. Han var bruker 1780-1808. Det står at han var født på Bakke i Ålhus pr.gj. i Jølster. Han giftet seg i 1778 med Ragnhild Ellingsdatter som også trolig kom fra Jølster. Har noen tilgang på kilder som sier noe om opphavet til disse to? På forhånd takk.

• 2 uker senere...
Gjest Linda Østby

Jeg fant dem gift 21 mars 1779 hos Familysearch der Jakob har Veteberg som etternavn. Jeg fant også Ragnhild døpt 8 sept 1754 med navnet Ragnilde Ellingsdatter Vetebergsbachen. Far: Elling Vetebergsbachen. I 1801 tellingen er det flere med farsnavnet Anders på Veiteberg og Veitebergsbakke. Det blir litt vanskelig å finne en eventuell bror, men jeg kan ramse dem opp: Veitebergsbakke br.nr.1, Knut Andersen f ca 1736. Veiteberg br.nr.1, Rasmus Andersen f ca 1746 og broren Joen Andersen f ca 1751. Veiteberg br.nr.2, Kolbein Andersen f ca 1761. Ragnhild har to valg: På Veitebergsbakke br.nr 2 er det i 1801 en Knut Ellingsen f ca 1759 med moren Marthe Sakkariasdatter Befring f ca 1731, hun var gift med Elling Knudsen Vedeberg 15 jun 1749. På Veiteberg br.nr. 6 er det en Samuel Ellingsen f ca 1745, foreldrene hans er antagelig Elling Olsen Veiteberg og Maren Finde Tollevsdatter Bjørset g 2 feb 1747. Vel, vi fikk i hvertfall lokalisert dem til Veitebergsbakke og Veiteberg.Linda Østby

Gjest Øystein Brennsæter

Flott! Her var det litt å nøste videre på. Om en finner to nåler i høystakken så er det som regel mulig å sortere ut den riktige, men når en ikke finner noen... Tusen takk for tipset!Øystein

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.