Gå til innhold
Arkivverket

[#25019] Jakob Andersen født 1750 Bakke, Ålhus i Jølster


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

I bygdeboka for Gulen finner jeg under Eide bnr.2 Jakob Andersen. Han var bruker 1780-1808. Det står at han var født på Bakke i Ålhus pr.gj. i Jølster. Han giftet seg i 1778 med Ragnhild Ellingsdatter som også trolig kom fra Jølster. Har noen tilgang på kilder som sier noe om opphavet til disse to? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Linda Østby

Jeg fant dem gift 21 mars 1779 hos Familysearch der Jakob har Veteberg som etternavn. Jeg fant også Ragnhild døpt 8 sept 1754 med navnet Ragnilde Ellingsdatter Vetebergsbachen. Far: Elling Vetebergsbachen. I 1801 tellingen er det flere med farsnavnet Anders på Veiteberg og Veitebergsbakke. Det blir litt vanskelig å finne en eventuell bror, men jeg kan ramse dem opp: Veitebergsbakke br.nr.1, Knut Andersen f ca 1736. Veiteberg br.nr.1, Rasmus Andersen f ca 1746 og broren Joen Andersen f ca 1751. Veiteberg br.nr.2, Kolbein Andersen f ca 1761. Ragnhild har to valg: På Veitebergsbakke br.nr 2 er det i 1801 en Knut Ellingsen f ca 1759 med moren Marthe Sakkariasdatter Befring f ca 1731, hun var gift med Elling Knudsen Vedeberg 15 jun 1749. På Veiteberg br.nr. 6 er det en Samuel Ellingsen f ca 1745, foreldrene hans er antagelig Elling Olsen Veiteberg og Maren Finde Tollevsdatter Bjørset g 2 feb 1747. Vel, vi fikk i hvertfall lokalisert dem til Veitebergsbakke og Veiteberg.Linda Østby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Flott! Her var det litt å nøste videre på. Om en finner to nåler i høystakken så er det som regel mulig å sortere ut den riktige, men når en ikke finner noen... Tusen takk for tipset!Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.