Gå til innhold
Arkivverket

[#25023] Skifte Simon Torgerson (d. 1787) Hatleseter, Kinn - hvem var han?


Gjest Toril Oshter
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Oshter

Følgende er funnet i skifteregisteret: Simen Torgeirsen Hatlesæter. Tinglag Brandsøy protokoll 15, side 119, år: 1779-1806. Kan jeg få vite hva som står i dette skiftet?Simen var først gift med Marthe Johandtr i 1749 og deretter med Kari Jonasdtr i 1775. Men hvor kom han fra, hvem var hans foreldre. Kan han være sønn av Torgier Simensen 8 år i 1701 som bor sammen med sin far Simen Torgiersen på Indre Berg gård, Aalhus, Jølster?Håper noen kan hjelpe meg her? Mange hilsner fra Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Etter det eg har funne ut var Simen Torgeirson sonen til Torgeir Pederson Svarthumle i Kinn.Simen er nemnd i skiftet etter Peder i 1773 og han budde då i Sunnarvikja, der han også blei gift på nytt i 1775.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Beklager at det har tatt litt tid å svare deg, har hatt noen dager uten tilgang til nettet.Simen har vært en av mine løse tråder så jeg er svært glad for denne informasjonen. Han er en av mine forfedre gjennom sønnen Henrik Simensen med sin andre kone, og var gift med Marthe Johandtr, en annen av mine forfedre.Kunne du fortelle meg hvem andre som er nevnt i dette skiftet av 1773 - det er vel skifte etter bestefaren Peder det er snakk om - hva het han i tilfelle mer?Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Ut fra kopi av skiftebrevet har eg notert fylgjande:25.6.1773 skifte på garden Svarthumle etter Torger Person til barna:1. Simon Torgerson, busett i Sunnarvik.2. Peder Torgerson (f. 1727) busett i Svarthumle. (G.m. Karen Andersdatter f. 1741).3. Alet Torgersdotter gift med Simon Hansson, busett i Svarthumle.4. Kari Torgeirdotter gift med Anders Larsson på Vieberget (Førde?). (Ein Anders er nemnd som skjenker på Vieberget i 1772 jf. bygdebok for Førde.)Det som står i parantes er opplysningar utanom skiftebrevet.Eg veit ikkje kor Torgeir Pederson (1671-1773)kom fra, men i Florasoga av Joleik er han omhandla både i Svarthumla og på Humlestølen som er nabogarden. Torgeir Pederson var truleg gift med Helge Olsdotter (ca. 1680-?) frå Ausevikja i Høydalsfjorden. Helge Olsdotter var dotter til Ole Ivarson (1651-1703) og Helge Olsdotter. Sistnemnde kom fra Humlestølen og var truleg dotter til Ole Jørundson (ca. 1635-?) og Gunnhild (ca. 1640-?). Ole Ivarson kom fra Øvre Standal,også i Kinn.Mykje av dette kan du finne i Florasoga på side 213 der Joleik nemner ei sak etter at soldaten Per Torgeirson Svarthumla fekk barn med Anne Andersdotter som var hans tremenning.Når det gjeld Kari Torgeirsdotter (nr. 4 i skiftet) og hennar mann Anders Larsson, har eg spekulert på om dei er foreldre til ein av mine forfedre. Nemleg Torgeir Andersson Hopen (ca. 1765-1843). Dette har eg ikkje greid å få avklart. I den samanheng kan eg nemne at Anders Larson truleg var frå Norddal i Nordalsfjorden (også Kinn) og hadde aner til Trettevikja.Dette blei mykje. Eg håpar du skjønar det.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

En flott oversikt, takk skal du ha. Jeg må nok på biblioteket igjen og låne Joleiks bok, her var det mye nytt for meg.Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Ser forresten at jeg har en Ole Ivarson på Øvre Standal, sønn av Ivar Knutson og Gjertrud Knutsdtr. Ole er bror til Mikkel Ivarson, en annen av mine forfedre. Men denne Ole er 30 år gammel i 1701, mens den Ole Ivarson du nevner, levde 1651-1703. Er det to forskjellige personer, eller kanskje en skrivefeil som er ute og går? Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Ole Ivarson Ausevik var sonen til Ivar Larsson (ca. 1620 - ) og Magli Andersdotter Øvre Standal. Det var skifte etter Magli 8.6.1695,til enkjemannen og deira 2 barn: Ole i Ausevika og Lars i Øvre Standal, jf. Florasoga s. 703.Din Mikkel var nok sonen til ein annan Ivar i Øvre Standal(Ivar Knutson og Gjertrud Knutsdotter). Det var skifte etter Gjertrud 16.9.1689, til enkjemannen og barna Ole, Mikkel og Marte, jf. Florasoga s. 703.I fylgje manntalet for 1701 budde ein Ole Ivarson i Ausevika og var då 52 år. Han døydde truleg i 1703 då det var skifte etter han, jf. Florasoga s.650.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.