Gå til innhold
Arkivverket

[#25101] Nils Nilsen Hjorteland og Anna Andersdatter Blindheim, Hamre


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

Det eneste jge vet sikkert om Nils Nilsen Hjorteland er at han giftet seg 29. juni 1749 med Anna Andersdatter Blindheim, begge fra Hamre. Han var ungkar og hun pige, noe som vel indikerer at de er fra gårdene som er oppgitt. Ca 1762 fikk de sønnen Jakob. Da var de bosatt på Åsebø i Hamre. Nils døde i 1788 oppgitt til 70 år, og Anna i 1805, 80 år. Tror kanskje at alder er litt rundt regnet. Har funnet et foreldrepar som stemmer brukbart med Nils: Nils Anbjørnsen Jordal og Kari Stephensdatter Hjorteland, men dette klarer jeg ikke å bekrefte. Annas foreldre er helt i det blå. Kan noen hjelpe til med opphavet til disse to?Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ditt oppgitte foreldrepar er rett Nils Anbjørnsen Jordal f. ca 1652 i Jordalen og død på Hjortland 1720 givt 1703 med Kari Steffensdatter Hjortland, døpt 17.05.1687 og død 1751 på Hjortland. Anna sine foreldre: Anders Olsen Isdal f. ca 1683 og Gjertrud Steffensdatter Flaktveit f.ca 1681 på Flaktveit, viet 1708 i Hamre. Hun er datter av Steffen Jacobsen født ca 1635 på Blindheim og død 1712 på Flaktveit og Christi Tollefsdatter f. ca 1651 og død 1733 på Flaktveit, de er viet før 1678.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Åge Hestetreet

Hei!Nils og Anna er blant mine forfedre også, og jeg har litt ekstra informasjon:1) Nils Arnbjørnsen Jordal sine foreldre var Arnbjørn Jordal (1620-?) og Kari (1624-1694).2) Kari Steffensdatter Hjortland sine foreldre var Steffen Zachariassen Hjortland (1661-?) og Sissel Knutsdatter Birkeland.Far til Steffen var Zacahrias Hjortland (1638-?).3) Anders Olsen Isdal sine foreldre var Ole Håvardsen Isdal (1635-1722) og Lisbeth Andersdatter Isdal (1652-1749).Foreldrene til Ole var Håvard Olsen Isdal (1609-1695) og Brita. Foreldrene til Lisbeth var Anders Olsen Isdal og Ingeborg.4) Gjertrud Steffensdatter Flaktveit sine foreldre var Steffen Jakobsen Flaktveit (1631-1712) og Guri (1648-1696).Som alltid når det gjelder så lang tid tilbake må man ta årstall med en liten klype salt.Om ønskelig har jeg litt informasjon om noen av disse - hvilke bruk de satt på etc. Sender gjerne dette til deg.mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Hei Åge, takk for svaret. Her var det litt av hvert. De fleste personene hadde jeg faktisk klart å finne fra diverse kilder på nettet. Men det var veldig greit å få bekreftet dem og flere årstall manglet dessuten. Har du mer informasjon tar jeg i mot. Send gjerne en e-post direkte til meg på: oystein@lund.kommune.noØystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.