Gå til innhold
Arkivverket

[#25145] Peter Martin Halvorsen, Holte pr.gjeld.


Gjest Svein Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnesen

Peter/Peder er i følge FT av 1865 for Horten 'født 1828 / Holte prestegjeld(i Agder?) og skolelærer. Søker foreldre til Peter. Har et tips på en Lars Peter Markus Halvorsen, men om det er far eller bror vet jeg ikke. Er takknemlig for alle tips.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Flere opplysninger: Peter/peder giftet seg i Valle i Vest-Agder med Harriet C.A. Nørager den 07. okt. 1853. Hvem er oppgitt som foreldre ved denne vielsen??Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel info om Harriet, men her er nok daapen hennes i tilfelle du ikke har funnet den :Harriet Caroline Amalia CHRISTOPHERSDATTER NORAGER Birth: 23 Feb 1827 Place: Mandal, Vest-Agder, Norway Christening: 16 Mar 1827 Place: Mandal, Vest-Agder, NorwayParents: Father: Christopher Julius NORAGER Mother: Karen Christine NIELSEN Source Information:FS kopi fra Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei og takk for svar. Joda, jeg har oversikt over Harriet tilbake til 1732 i København.Jeg 'møter veggen' når jeg forsøker å gå videre og forsøker å finne Peder Martin's foreldre. Jeg har ikke tilgang på kirkebøker i dette området -Valle i Vest-Agder og Holt i Aust-Agder, men lever i håpet om noen kan gjøre oppslag. Jeg tar sjansen på at Holte pr.gj. i innlegg 1 er Holt i Aust-Agder!? Etter mine søk på nettet skal vielsen være i Mini A6 for Valle(Sør-Audnedal). Hvem var oppgitt som hans foreldre? Kan hans dåp være å finne i MINI A6 for Holt i Aust-Agder? Klokkerbøker finnes ikke for denne tiden for Holt eller Valle.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er det vel noen som kan svare paa, men da jeg sökte paa nettet, fant jeg et prestegjeld som het Holte. Men vet ikke hvor det er :'1704: Østen Andersen Sverdrup sogneprest til Holte prestegjeld og hans formand afg. hr Mogens Lauritsens Enke, at erkl. seg med æd om hvis til Fløgstad annex kirke er given m.v.3 Men paa DIS sin side [url="http://www.dis-norge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=99999>Lenke geistlig inndeling i 1917, finner jeg ingen Holte, bare Holt (so du allerede har nevnt) og Holter.Kikket og paa FS, som du nok og har gjort, ingen som passer der heller.I FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnesen

Tar opp igjen denne tråden. Ved dåpen til Peter og Harriet's første datter Caroline Julie Christine i Valle, Sør-Audnedal, den 20.aug. 1854 oppgis blant fadderene bl.a. Gregers Halvorsen. Kan han være Peter's bror? Har søkt på FS og finner en Gregers Halvorsen, døpt i Holt, Aust-Agder, samme som jeg har reg på Peter. Her oppgis foreldrene til å være Halvor Gregersen og Kirsten Ellingsdtr.. Ved å søke på barn av nevnte foreldre finner jeg: Greger f.1822 Helje f.1824, Elling f. 1826 og Knud f. 1831. Her hadde det passet inn med Peter f ca 1828(som jeg har reg.) Spørsmålet mitt blir i gjen om det er noen der ute som kan bekrefte/avkrefte dette? SveinA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.